Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Min pappa har en Volvo 945 turbo -92 som laddningsregulatorn varit trasig. Vilket resulterat i att bla vindrutetorkarna går i highspeed, abslampan lyser och hastighetsmätaren kan visa 80 vid stillastående. Söker nu här tips på hur jag ska felsöka på bästa sätt? Någon som har en bra idé på vad som kan vara felet?

Tack på förhand!
Jag har också haft knasiga fel i mätarhuset som följd av att hela generatorn var kass, alltså inte bara laddningsregulatorn. Jag tror det har med trasig diod eller något sådant i generatorn att göra.
Felen som du beskriver behöver naturligtvis inte ha med generatorn att göra, men har du möjlighet att prova med en annan generator så tycker jag att du ska göra det. Även koppla bort batteriet en stund för att nolla datorn. Kolla även att du har fina jordpunkter på generator, motor, kaross och batteri.

EDIT: fungerar laddningen i bilen nu? Mät med multimeter över batteripolerna först med motorn avstängd, sedan igång. Med motorn igång ska du hamna ett par volt högre. Om det är så att laddningen fungerar så är ju generatorn hel. Däremot kvarstår att kolla jordpunkterna.
Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]