Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej jag bytte kopplingen på min 945 95'a
Med hydralik.

allt gick bra tills efter att jag lufta slav cylindern
när jag tryckte in kopplingen sköt jag ur sylindern

Slag längden har ändrat sig antagligen så har tryckskivan eller lagret
inte samma mått skulle jag tro.

jag läste på näte att fler haft samma problem
dom förlängde axeln på kolven.

Jag har svarta en ny axel men det känns inte helt rätt att göra så

Jag fick hjälp av min far så han bytte lagret under tiden jag satt upp kopplingen
Han är gammal bil mekare så jag tror han satt det rätt.
Jag kika in vid damasken och kan inte se nått konstigt.
MEn jag såg kulan armen sitter på ska man justera på den?
Hej.

Vilken typ av växellåda har du?
Jag har m47 och hade problem med att slavcylindern sköt för långt ut så att det började läcka (även en helt ny slavcylinder). Jag fick aldrig ordning på det så jag rev ner lådan och undersökte. Hittade inget fel. Tog då kopplingsarmen/gaffeln med mig till bilia och jämförde med en ny, dem såg lika ut. Det som brukar hända är nämligen att hålet där slavcylindern vilar mot kopplingsarmen slits upp samtidigt som plastknoppen på pinnen från cylindern slits = slavcylindern börjar gå igenom kopplingsarmen = skjuter för lång ut = läckage. I vilket skick är denna plastbit och hålet på din låda? Du kanske hade ett bra läge på cylindern tidigare men nu har lyckats vrida så att den åkt igenom armen en bit.

Min sista fundering var precis som du är inne på - den där kulleden. Jag gängade av den och kastade på en 3 mm bricka i bakkant, gängade på igen och hittills har det inte läckt (5 månader). Jag har en 940 -91. Kan även nämna att jag hunnit byta koppling på en 940-92 efter detta och där satt det redan en bricka på ca 3mm bakom kulan. Men just på m47 tror jag att kulleden fick några ändringar from 93 års modell, du kan ju gå in på bilia och be dom visa sprängskisserna för din årsmodell.

Lycka till!
ahlin85 skrev:Slag längden har ändrat sig antagligen så har tryckskivan eller lagret inte samma mått skulle jag tro.
Det är "ett känt fusk" att korta av stången när kopplingen börjar slira. Då "går det" ett tag till, men då blir det dessa problem när man byter kopplingen. Det som händer är att när kopplingen slits trycker gaffeln in stången (och kolven) allt längre i i cylindern (ju tunnare lamell desto längre ut når solfjädern) och till sist bottnar kolven och det börjar slira. Kapar man då stången en bit, kan man köra några min till (i bästa fall något år). Det är "uträknat från fabrik" hur lång stången ska vara, så när spelet mellan stången och gaffeln är slut är lamellen sliten "jämns med" nitarna.

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Det är m90 låda.

Orginal kolv stången är inte kapad den är "galvad" den gul aktiga modellen så det skulle synas om den är kapad. Och plast slit ytan ser inte speciellt sliten. Gaffelarmen kan jag inte kolla just nu men efter som det är en plast detalj mot stål så borde det inte slita på stålet så länge plasten finns kvar.

Jag sköt ut kolven så långt att tätningen kom ut och fastna i ytter läget.

Så slag längden borde bli kortare med en ny koppling och inte längre jag hadde ca 0.5 mm kvar av lamellen innan niten tar i den slira lite när jag backa med husvagn så jag tyckte det var läge att byta.
När kopplingen slits trycker det kolven och kolvstången längre och längre in i cylindern tills den bottnar. Kolven är alltså i sitt yttersta läge när kopplingen är ny. Det beror på att när beläggen på lamellen slits ner kommer solfjädern längre och längre bak mot urtrampningslagret som trycker bak gaffeländen på kopplingsarmen som via kulleden trycker in stången och kolven i cylindern. Om du kan trycka ut kolven så långt är det fel någonstans i kedjan från solfjädern till stången i cylindern. Har du fått rätt grejer? Det finns många olika fabrikat. Ibland del ingår det urtrampningslager, ibland inte. Har du rätt urtramningslager till rätt koppling? Det lättaste du kan göra är att tillverka en stång som är lite längre och prova med. Den får dock inte vara för lång, då belastar det soljädern och lamellen kan "ta i" i solfjädern när du "trampar ur". Det ska bara frikoppla precis så mycket att det går fritt.

Mvh
Lennart
Okej då förstår jag jag trodde kopplingen förflytta sig åt andra hållet när den slits.

Jag satt dit den axel jag svarva som blev ca12 mm längre det hadde nog räckt med 10 mm.

kopplingen trycker nog lite onödigt hårt på fjäder paketet så jag ska nog korta den litte sen när jag jobbar igen sen.
Men bilen beter sig normalt bortset från att de sista mm på pedalen går lite trögare

Och kopplings delarna jag köpte var ett set från mekonomen och de fråga om det var m90 så jag antar att det var rätt grejer.

Det kan inte vara så att tidigare ägare fått tag på en kortare axel det är ingen som vet vad orginal längden ska vara?

Men tack för all hjälpmvh niklas
ahlin85 skrev: kopplingen trycker nog lite onödigt hårt på fjäder paketet så jag ska nog korta den litte sen när jag jobbar igen sen.
Men bilen beter sig normalt bortset från att de sista mm på pedalen går lite trögare
Det är just det jag menade med att inte ha för lång stång. När den "trögar" är du nere på absolut "nedersta läget" i solfjädern och bör absolut korta den.

Mvh
Lennart
jag vet vad det var som tröga den sista biten på kopplingen.

jag var nämligen in till stan för att se vart jag skulle åka med min dotter på dagis inskolning.
parkera vid frugans jobb gick till dagiset med min fru på hennes lunch rast sen tillbaka till bilen kanske 10 min senare

har växel i kopplar vrider på tändningslåset och bilen hoppar fram jag tänkte det är inte möjligt har jag skjut ut cylindern igen
med den förlängda kolven tittar under så gått det går jo vist droppar det bromsolja.

jag tog frugans bil hem och hämta verktyg och domkraft mm upp med bilen mitt i stan lite läskigt att krypa under med trafik runt om
kolven sitter som den ska skumt kopplingen hade inget motstånd alls.

pilade ut kolven och fick se att den nya tätningen har rullat runt ett kvarts varv på ett ställe som var 3-4mm långt som att man hade petat med en skruvmäjsel eller nått på tätnings läppen den ser ju nästan ut som en packbox/simeritring/stefatätning vad ni nu vill kalla dom jag har alldrig vart med om det förut och jag var noga med att gummit låg rätt och inte spände på nått konstigt vis innan jag satte i hopp kolven.

men nu har det som gick trögt i slutet på pedalen försvunnit så nu känns pedalen som innan jag bytte koppling så jag tror inte jag behöver korta stången

men det är fortfarande lite konstigt att stången var för kort men nu har jag ju en stång jag kan byta till när kopplingen blivit sliten
Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]