Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej! Har letat ovanför pedalstället (under ratten). Hittar inte någon laddtrycksvakt på min 760 Turbo -88 (är en importerad med delade bakaxeln och 182 hk motorn B230ET alltså utan katalysator). Har den en laddtrycksvakt? Bilen klipper när turbon laddar på lite högre växlar, från 3:an (Laddar max 0,7 Bar). Har fått uppgift om att det kan vara laddtrycksvakten. om inte, fler förslag på vad som gör att den klipper tändning/bränslet. Tvärdör i någon sekund för att sedan sätta fart igen. Hittar i vart fall inte någon laddtrycksvakt. Enda vakum slangen som går in i bakom instrumentpanelen går till turbomätaren. Tacksam för alla teorier och tips..
Jag tror att det är när luftklaffen i luftmängdmätaren öppnar för mycket som den bryter. Har för mig jag läste det om chipen som finns till motronic att de tar bort den spärren samt höjer varvstoppet.
Det enklaste är nog att få tag på en chippad styrbox. De flesta byter ju till jetronic eller andra styrsystem numera så begagnade boxar och chip borde inte vara dyra.

Jag har en box med BSR-chip i liggande men jag tänkte prova den i min bil först ifall om den får ner soppaförbrukningen något
Tackar! Vi har dock fått till problemet nu genom att spänna fjädern i LMM så att spjället inte orkar bottna och sedan kompenserat bränsletryck genom byte av BTR. Inget klipp längre alltså :)
//Fredde

Hej, Jag står för ett dilemma med m[…]

Hur gick det till? Om det small, låter det s[…]

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]