Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Robins
Hej! Min 940 -96 B230fk har börjat läcka olja! Blev när vi var ut med husvagnen så bilen fick jobba lite!
Var torrt innan vi åkte, var under dagen innan!

Det läcker på avgassidan, oljan läcker ut enbart på den sidan, oljefilter torrt, och ovansidan av motorn torr, även kollat baksidan under och runt fördelaren, torrt även där. Någon som vet vad det kan vara? Vevaxeltätning eller oljereturen till turbon?

Bild

Bild

Bild

Tacksam för hjälp!

M.v.h
av roh66
Hej Robins!

Lutar åt bottentrågspackning eller vevaxeltätningen.
Men hur som haver så tycker jag det ser helt normalt ut.
Är inte läckan större än så är det inget bekymmer.
Om det inte lägger sig på kopplingen förstås.

Mvh.R.
av Robins
Hej! Kopplingen fungerar som den ska, inget slir eller andra konstigheter!

Kommer även oljedroppar på nedreväxellådsbulten, och bilprovningen är nog lite mindre roade om det droppar olja kring bilen.

Vevaxeltätningen kräver att man tar bort kopplingen om jag fattat det rätt?
Är det jätte dyra saker att lämna in på verkstad och byta?

M.v.h
av Robins
Var ute en sväng nu och tittade, och var olja uppe på bulten/botten av motorn (bild1). Så det kanske är packningen som gett sej? Kan man se det/testa om det är den som gått? Är den dyr att få bytt på verkstad?

M.v.h
av Robins
Hej! Efter ytterligare felsökning har jag till 99% hittat felet!

Är massa olja vid flamfällan till vevhusventilationen, så kollade lite kring det.
Och när jag öppnar oljepåfyllningslocket känns det som att det blåser på handen, la oljelocket upp och ner över påfyllningshålet, på tomgång hoppar det runt ordentligt, ramlade dock aldrig av. Ökade motorvarvet till 3.000rpm, då sög det fast locket bättre!

Kommer ingen rök vare sej om locket är avskruvat eller oljestickan lite uppdragen.

Kan det vara dags att rengöra vevhusventilation och byta flamfällan?

M.v.h
Användarvisningsbild
av White
Sitter ingen flamfälla på B230FK/FT. Är det inte oljefällan du menar? Den svarta burken under insuget. Det sitter en O-ring på ena anslutningen där som kanske behöver
bytas.

Det är högst ovanligt att oljefällan sätts igen på dessa maskiner. Men visst... allt kan hända.
av Robins
Jo den svarta burken under insuget är det jag menar! Har lyst uppifrån underifrån, tagit hjälp av en kompis och tittat, och det är torrt runt hela toppen, utom vid oljefällan! Där var det kladdigt, sedan runnit neråt, bakåt och lagt sej vid oljestickans anslutning och ner över växellådan.

Är det väldigt jävligt att byta oljefälla själv? Har en hyenes bok liggande, men tyckte det såg trångt ut att komma åt, och att ta ner insuget kräver nog mer kunskaper än att göra en snabb service eller byta bromsar?
Användarvisningsbild
av White
Oljefällan hålls bara på plats av en skruv (om jag minns rätt) och ett plåtbleck. Var bara försiktig så att slangen till främre anslutningen INTE följer med upp!
Det sitter en liten flik på den slangen, som går att hålla emot på när man tar loss oljefällan. Om du ändå skall ha loss oljefällan så investera i en ny, den kostar inte
många hundralappar hos Volvo.
av Robins
Okej! Tittade runt lite på forumet och det fanns en jätte bra beskrivning, såg bara lite trångt ut när man stack in händerna och kände efter bland kablar slangar under insuget.

Nej det var inte farliga pengar alls, kollade på skruvat.se, så det vore dum snålt att inte köpa nytt!

Och man vet att det är ordning på sakerna om man byter det som är dåligt!

Lärde mej läxan av att snåla när en bil jag lagade provisoriskt i väntan på våren gav upp i -30 grader 4km hemifrån. 30 minuters väntan kändes väldigt länge!

M.v.h
Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]

Backljus

Backljus på nya bilar verkar mest ha funktio[…]

Volvo car UX

Uppgraderade igår och stör mig på[…]