Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har en 945 LTT -98 som trilskas med AC:n.
Systemet är påfyllt i april och fungerat fint sedan dess, fram till för någon vecka sedan.

Nu vill inte kompressorn slå till, jag har schimsat ner till rätt avstånd och kontrollerat ström fram till
kompressorn. Där finns spänning.
Men vid kompressorn så går sladden in i bakkant på densamma och sedan ut igen och till magnetkopplingen.
Kopplar jag batteri direkt till magnetkopplingen slår den till fint, men det verkar som att det är givaren/brytare i bakkant på
kompressorn som säger ifrån.
Sätter jag batteri direkt mot kontakten motor/kompressor så slår inte magnetkopplingen till...
Vad gör denna givare/brytare? Vill vet vad det är innan jag vidtar någon åtgärd, det är ju lite tryck i grejorna... :roll:

Nån som vet?
Senast redigerad av 1 KarlBirgander, redigerad totalt 0 gånger.
Det sitter en pressostat på torkfiltret som bryter när det blir för lågt tryck i systemet om du mäter där ska den vara sluten. Hmm -98 då kanske det ser lite anorlunda ut det finns även en som bryter när det blir för högt tryck den sitter i kondensorn och är violet den måste också vara sluten för att det ska fungera. Det enda som jag vet sitter på kompressorn är en diod som ska ta bort den ström puls som blir när styrenheten kopplar ur.
Japp, brytaren vid torkfiltret vet jag och den funkar eftersom det går fram ström till kompressorn.
Brytarna vid kondensorn måste också vara ok eftersom det ju kommer ström till kompressorn?

Dioden tolkar jag är den lilla 1x2x1 cm stora plastbiten på sidan av kompressorn? Är det måhända den som strular tro?

Men det finns en grej till på kompressorn... får gå ut och ta en bild...
Så nu har jag tagit bilder.

Röda i första bilden är där det kommer ström från bilen.

Den går sedan vidare ner i något till höger. Se bild 2.
Sedan tillbaka till dioden? och sedan till magnetkopplingen.
Kopplar jag batteri där jag markerat med grönt så slår kompressorn till.
Vad ska hända i den biten till höger, inringad på bild 2?
Bild
Bild

Nån med kunskap?
Ibland sitter det en termostat på kompressorn i serie med magnetkopplingen som skall slå av kompressorn om den blir för varm - typläget när det är för lite köldmedie kvar men ändå så mycket tryck kvar att pressostaten på högtrycksidan startar kompressorn

Det fins ingen pressostat på lågtrycksidan i dom flesta expansionsventil-AC och därför inte märker om det blir väldigt låg tryck på sugsidan pga. köldmediebrist medans kompressorn snurrar - däremot blir hetgasen ur kompresson mycket varmare än normalt i dom fallen och det är kanske detta som termostaten känner, och i ditt fall så är den förmodligen trasig.

bil-AC med orificer-AC har lågtryckpressostat och känner av när trycket blir för lågt och en typisk beteende i dessa fall är att kompressorn kopplar in och ur allt oftare och tätare intervall ju mindre med köldmedie som finns kvar, dock det är normalt att det slår till och ifrån då och då även med en normalfylld AC när man kör med låg och mellanfart på ventilationen.
xxargs: Jag köper ditt resonemang. Det skulle innebära att den termostaten inte fungerar eftersom kompressorn inte heller startar vid kallstart.

Då jag är väl medveten om att lågtrycksventilen fungerar som den skall kanske man kan våga sig på att koppla förbi denna termostat?
Efter mycket om och men vet jag fortfarande inte vad nämnda givare gör, men jag har just löst mitt problem!

Märkte ju att jag hade 12 v fram till kompressorn, men den slog ändå inte till.
Justerade spelet till 0,3 ,en den slog inte till ändå.

Efter sökande på amerikanska forum så visar det sig att en vanlig felkälla är en lödning till ett relä i
själva värme/kyla panelen. Efter att ha demonterat bilen för att få ur denna panel så visar det sig att detta var
även mitt problem. 10 sekunder med lödkolven och lite extra tenn och nu har vi en kall och go bil igen!!
Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]