Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ghorille
Kan det vara något annat än slangarna längst bak när det läcker kylarvätska längst bak i motorn.Det syns inte var det läcker,men det läcker så mycket så att hela motorn bak,spec på högra sidan om man står framför bilen blir våt och ryker?
Jag glömde att det är en volvo 940-92 med ac.
Användarvisningsbild
av Vix
Topplockspackningen? Lys med en lampa mellan topp och block och på slangar när motorn är varm och igång så bör du se var det läcker om det blir så blött.
Mvh
av Ghorille
Vix skrev:Topplockspackningen? Lys med en lampa mellan topp och block och på slangar när motorn är varm och igång så bör du se var det läcker om det blir så blött.
Mvh
Tack ska du ha,jag har kollat det,men det läcker inte från toppen,och inget kylarvätska i oljan,kan det vara slangarna till värmen,men det läcker inte in något kylarvätska in i bilen?
Användarvisningsbild
av Vix
Du får inte kylarvätska i oljan om det läcker utåt. Kan vara trasig på utsidan av kylkanalen och kanske är hel mellan kylkanal och oljekanal. Vicka lite på slangarna vid anslutningarna och kolla om där är några sprickor på motorsidan om du inte redan har gjort det. Kolla så att slangklämmor är åtdragna. Detta är vad jag kan komma på nu.
Lycka till.
Användarvisningsbild
av päpplet
Kan även vara värmekranen om den sitter i motorutrymmet som det gör på 740 med AC och vakumstyrd värmekran (den är i plast och kan spricka)
av Ghorille
Vix skrev:Du får inte kylarvätska i oljan om det läcker utåt. Kan vara trasig på utsidan av kylkanalen och kanske är hel mellan kylkanal och oljekanal. Vicka lite på slangarna vid anslutningarna och kolla om där är några sprickor på motorsidan om du inte redan har gjort det. Kolla så att slangklämmor är åtdragna. Detta är vad jag kan komma på nu.
Lycka till.
Tack för hjälpen,jag vickade och drog i varenda slang,till slut lossade en och den hade lika mycket hål och sprickor som Elfsborgs målbur.
Tack igen jättebussigt.

Hej, Jag står för ett dilemma med m[…]

Hur gick det till? Om det small, låter det s[…]

Tjena, jag har fått problem med att nå[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]