Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av perry72
Till alla intresserade. Har en 1991 960. När det gäller info om den bilen verkar det tunt allt börjar 1992. B6304 motorn är ny för mig och jag gav mig på att byta kamrem. Hittar ingen märkning på vevaxeln och de märkningarna som finns på kamdreven verkar inte stämma! ÖD kan jag bestämma med en lång skruvmejesel i ettan, no problem, men att hitta rätt inställning på kamaxlarna verkar lite trickigt. Nå´n som har några tips? :-O) ?:-/
av Cederstrom96
Tja ! om du inte fått rätt på det så märkena på Kamaxlarna stämmer överens med märkena på kåpan som sitter över remhjulen och där e en liten märkning någon stans på vevaxeln med. kan va lite klurig att hitta men den finns där. :-)-)
av rd350
Tänk på att "öd"märkning för kamremmen inte är med kolven helt i topp, märket ligger rätt när kolven är nån milimeter från sin riktiga öd. Märket på nedre drevet finns där som föregående skrev men kan vara svårt att se.
av NilsO
Fråga: Är det inte samma där som på 850, dvs att man egentligen behöver ett verktyg (tolk) att låsa själva kamaxlarna med eftersom dreven inte nödvändigtvis står rätt? Isåfall finns mycket information om det i forumets 850-avdelning. På rödblocksmotorerna kan dreven inte flyttas i förhållande till kamaxeln (därför kan man lita på markeringarna på dreven), men det kan de på vitmotorerna.

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]

Backljus

Backljus på nya bilar verkar mest ha funktio[…]

Volvo car UX

Uppgraderade igår och stör mig på[…]

Hej Precis skaffat en 2008 års v70. I den ha[…]