Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Nu går f--n på torra land, fast det regnar och är första veckan på semestern.
Som det står, ska byta kamrem. Plockar bort kåpor och fläkt blad. Inga problem. Ska ställa märkningarna på "0", problem. Vrider jag vevaxeln till 0°, står kamhjulen på ca 270°. Vrider jag kamhjulen till 0, syns inte märket på vevaxeln. Skruvar bort remskivan för att se märkningarna på vevaxeln. När jag väl får bort remskivan ser det alldeles riktigt ut. Sätter tillbaka remskivan så jag kan "snurra" så kamaxel hjulen kommer riktigt rätt, händer ingenting..... Remskivan snurrar men vevaxeln står stilla. Remskivan består av 2 delar med ett vulkat gummi emellan som har lossnat.... Då kommer jag ihåg, förra sommaren skulle jag kolla tändinställningen när bilen gick som sämst. Det gick inte för märket på vevaxeln rörde sig sakta runt, motsols. Jag skrev och frågade om det här, men ingen svarade på det. Det är väl alldeles för dumt för att tro på, kanske. Men det var alldeles sant, och nu ska jag ut och leta remskiva. Det skiljer säkert på "min" motor (B234) och alla andra. Funderar på (om jag inte för tag i något) att borra in stoppskruvar i gummit, mellan navet och remskivan. Det borde kanske hålla
Någon som vet något om detta

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av lennarte
En kompis har en B23A ståendes, det var inte samma...

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
"Min" remskiva är den vänstra. Den har längre hals mot vevaxeln, är bredare (54mm mot 49mm) och har 2 spår för "A" remmar innerst (AC och servo) och en "Z" rem till generatorn ytterst. Den andra har 2 "Z" remmar innerst och en "A" rem ytterst. Förklaring (behövs kanske) "Z" rem är 11mm bred och "A" rem är 13mm

Bild

I nödfall får jag kanske sätta dit den igen,den fungerade ju "så där". det håller kanske tills jag hittar något.

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Vulkningen (gummit) är den tunna mörka biten (5mm) ungefär i mitten. Räknat från ytterkanten på det blanka.

Bild

Det blev mera problem. Kugghjulet för kamremmen på vevaxeln trycker fast kugghjulet för balansremmen som sitter bakom, det centreras av ett stift som givetvis inte kommit rätt vid förra bytet. Tur dom inte satte dit balansremmen då. Fick åka till min svåger (nyligen lycklig (än så länge) ägare av en mekanisk verkstad) som hjälpte mig att fräsa rent spåret för stiftet. Troligen kan detta lilla stift gjort att vulkningen släppt p.g.a vibrationer, kanske. Centrumet har kastat lite och kilremmarna har "styrt upp", kanske. Men i alla fall så skulle jag montera kamremmen innan jag slutade för kvällen. Fel kamrem. 3 kuggar för lång, ringde leverantören, får en ny på fredag. Den jag fått passade samma motor, samma årsmodell men är för automatisk sträckning. Jag har den "gamla vanliga" där man får låssa och spänna muttern på sträckhjulet. Somliga dagar kunde man lika gärna stannat kvar i sängen. Nu väntar jag bara på att skroten på blocket ska svara om en remskiva

Mvh
Lennart
av roh66
Okej,nu ser jag. Har bytt rem på min b234f flera gånger men aldrig sett vulkingen. Bra å veta om detta. Tack för tipset.

Mvh.R.
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev: Nu väntar jag bara på att skroten på blocket ska svara om en remskiva
Har inte hört ett ljud, så han hade nog inget. Kollade på Laga.se, ruggiga priser, inget i närheten. Kollade på Returbilen.se, Det fanns 2st 16V motorer i Sverige, den ena i Falkenberg (3,5mil). Plockade ihop verktyg och körde dit. Bingo. Motorn kvar, Visserligen utan topplock, men det behöver jag ju inte. Plockade remskiva, kylare,kondensor och ett vänster nedre gångjärn till min framdörr. Allt för 700:-. Kylaren var nästan ny, kondensorn ser sliten ut, men ser inte ut att ha läckt. Kylaren som sitter i min bil är bytt till en utan kontakten till elfläkten, så jag har "satt ihop" kablarna så fläkten har gått hela tiden när det har varit varmt väder, nu ska jag slippa det + sälja en nästan ny kylare (passar även till automat), och så blir det lite pengar tillbaka.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Nu är kamremmen bytt. Det gick ganska bra, det blev oljud när jag startade motorn. Det lät som det gick emot något, men det var bara att jag sträckt remmen för hårt. Jag gjorde som tungviktarn skrev (i en annan tråd) istället, så blev det tyst. Bytte även tätningarna till kam och vevaxlar. Fick fel till oljepumpen, så den fick sitta kvar. Några bilder.

Märkning på vevaxeln, remmen och sträckaren borttagna. Den innersta "skivan" är remhjulet för balansremmen. Den sitter "löst" på vevaxeln, drivs av ett stift (som ju satt fel) i kamremshjulet som sitter utanför.
Bild
Nya remmen monterad. Märkningarna syns tydligt, fjädern är till sträckaren.
Bild
Närbild på samma.
Bild
Kamhjulen. Det blev lite fel på "perspektivet", märkningarna är rätt.
Bild
"ny" remskiva från Returbilen.se
Bild
Det var lättare än jag trodde att få det rätt. Jag visste inte att det fanns så tydliga märkningar med remskivan borttagen. Sitter det på 8V motorn också? I så fall har jag missat dom

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
skönt att det löste sig:)
spåret finns på 8v också men brukar vara sårostigt att det är svårt att tyda

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?