Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
Hejsan!

Vi köpte en 745a i Februari och nu tänkte jag göra en storservice så jag vet vad som är gjort.
Om vi börjar med oljorna:

Motorolja skall vara API Service SF alt. CCMC klass G2/G3. Med beteckning SF/CC, SF/CD.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... W40-36922/
Den stämmer inte riktigt överens, men det kanske inte gör så mycket?

Växellåda:
ATF-olja typ F eller G.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... p-G-36985/
Den torde fungera, alla nuffrer och bokstäver stämmer! :P

Bakaxel:
API-GL-5 (MIL-L-2105 B eller C)
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... W90-36978/
Har ni något emot denna?

Sedan tänkte jag byta luftfilter, tändstift, tändkablar, kylarvätska, alla remmar (vet inte om jag måste byta kamrem) och bränslefilter. Har ni några bra tips på dessa? Tändstift hade jag tänkt köpa på Volvo. Tändkablar på ev biltema om ni inte har några invändningar? Bränslefilter vet jag inte. Kanske är lika bra att hitta detta på biltema också?

Har ni några fler tips på vad jag kan serva? Har rengjort vevhusventilationen. Måste också ställa in tändningen, ska jag ställa den på tomgång eller vid något annat varvtal? Är det värt att rengöra tomgångsmotorn?

Jag har även fått en stor buckla på den vänsta stolpen vid bakluckan (sedd bakifrån). Kan jag komma åt att knacka ut den inifrån? Om jag tar bort några plastdetaljer? Bucklan sitter typ 20-30cm ovanför bakljuset.

Tack för era eventuella svar! ;) Har väntat ivrigt på att få serva denna underbara maskin ! Tack för ett super-forum där jag hittat mycket hjälp!
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
biltemas motorolja, nej tack
biltemas automatlådeolja, nej tack
biltemas bakaxelolja, nej tack;)

automater behöver ha rekomenderad typ av atf olja dvs rätt strävhet förstår inte riktigt hur man kan hitta på att göra en universaltyp som funkar till allt?
det är där det falerar.
ang motoroljan så är den skit jag har skrivat isär motorer som gått på deras olja med slitage på lager igenkoksat etc
av Rådlös
Är det en tidig eller sen-88?

Tidiga 88-or hade LH 2.2 och sena efter halvårsskiftet 1988 hade LH 2.4. Det kanske är annorlunda med 740 (?), men i 240 med LH 2.4 kan man inte ändra tändningen manuellt. Det sköter elektroniken om. Har du en diagnostikbox vid vänster fjäderbenstorn, vevaxelgivare över svänghjulet och Lambdasonden nere under bilen, nära katalysatorn? Då har du en sen 88. Eller som man brukar säga, 88b.

Saknar du diagnostikbox, har Lambdasonden uppe i slutet på avgasgrenröret och en Hallgivare i fördelaren? Då har du en tidig 88. Eller 88a. Brytpunkten för dom här olika var 1 juli 1988. När är bilen registrerad första gången?

Det finns milantal eller årtal för kamremsbyte. Miltalet är 8000 mil, jag är osäker på årtalet, så det lämnar vi vidare till någon annan som kan det. Men om du saknar uppgifter på när senaste kamremsbyte genomfördes, så byt nu! Då vet du att det är gjort och har datum/milställning. Det ger en bättre nattsömn. Och bara som ett litet påpekande, man byter spännrullen samtidigt med remmen.
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Till manuell låda (m47) har jag kört biltemas olja, nån blå 1-liters dunk för 60 spänn (gånger 2) och det har fungerat bra än så länge.
I motorn så skulle jag inte köra biltemas olja. Bakaxeln vet jag inte.
När du byter motorolja så byter du ju även oljefiltret, jag brukar köpa orginal på volvo eller okq8 för 100 spänn.

När det gäller tändstift däremot måste jag säga att jag haft dåliga erfarenheter av orginal och köper därför alltid NGK och det fungerar klockrent. Luftfilter från biltema fungerar. Drivremmar därfrån fungerar nog också. Kamrem valde jag att köpa på mekonomen.

Bränslefiltret går nog bra att köpa på biltema, men det är ofta knepigt att byta för att soppaanslutningarna sitter så hårt och riskerar att gå sönder när man skall lossa på det gamla filtret.

Just det, när du ändå är på tändningsbiten så byter du rotor och fördelarlock, det är förbrukningsvaror. Jag brukar köpa på biltema för att det är mycket billigare än på andra ställen. Har hört en del negativt om deras fördelarlock men jag tycker att det fungerar bra och har inga problem med att byta med en aning kortare intervaller när det skijer så mycket i pris.

Slutligen säger jag lycka till. Ta en sak i taget när du servar bilen, så ska du se att det blir bra.
av NilsO
Ett tips vad gäller bränslefiltret: När man byter filter behöver man också byta tätningarna (kopparbrickor) till anslutningarna. Det är svårt att få det tätt med begagnade brickor. Nya brickor följer oftast inte med, eller så följer det av någon anledning inte med tillräckligt många (det behövs tre eller fyra beroende på vilken typ av kopplingar det är).
Användarvisningsbild
av andreasw
Rådlös skrev:Är det en tidig eller sen-88?

Tidiga 88-or hade LH 2.2 och sena efter halvårsskiftet 1988 hade LH 2.4. Det kanske är annorlunda med 740 (?), men i 240 med LH 2.4 kan man inte ändra tändningen manuellt. Det sköter elektroniken om. Har du en diagnostikbox vid vänster fjäderbenstorn, vevaxelgivare över svänghjulet och Lambdasonden nere under bilen, nära katalysatorn? Då har du en sen 88. Eller som man brukar säga, 88b.

Saknar du diagnostikbox, har Lambdasonden uppe i slutet på avgasgrenröret och en Hallgivare i fördelaren? Då har du en tidig 88. Eller 88a. Brytpunkten för dom här olika var 1 juli 1988. När är bilen registrerad första gången?

Det finns milantal eller årtal för kamremsbyte. Miltalet är 8000 mil, jag är osäker på årtalet, så det lämnar vi vidare till någon annan som kan det. Men om du saknar uppgifter på när senaste kamremsbyte genomfördes, så byt nu! Då vet du att det är gjort och har datum/milställning. Det ger en bättre nattsömn. Och bara som ett litet påpekande, man byter spännrullen samtidigt med remmen.
Det är en tidig 88a med LH 2.2. Miltalet är lugnt, men jag tror att det står att den är bytt 2004. Så kanske är dags! Måste man byta vattenpumpen då också?
Användarvisningsbild
av andreasw
Jeppe940 skrev:Till manuell låda (m47) har jag kört biltemas olja, nån blå 1-liters dunk för 60 spänn (gånger 2) och det har fungerat bra än så länge.
I motorn så skulle jag inte köra biltemas olja. Bakaxeln vet jag inte.
När du byter motorolja så byter du ju även oljefiltret, jag brukar köpa orginal på volvo eller okq8 för 100 spänn.

När det gäller tändstift däremot måste jag säga att jag haft dåliga erfarenheter av orginal och köper därför alltid NGK och det fungerar klockrent. Luftfilter från biltema fungerar. Drivremmar därfrån fungerar nog också. Kamrem valde jag att köpa på mekonomen.

Bränslefiltret går nog bra att köpa på biltema, men det är ofta knepigt att byta för att soppaanslutningarna sitter så hårt och riskerar att gå sönder när man skall lossa på det gamla filtret.

Just det, när du ändå är på tändningsbiten så byter du rotor och fördelarlock, det är förbrukningsvaror. Jag brukar köpa på biltema för att det är mycket billigare än på andra ställen. Har hört en del negativt om deras fördelarlock men jag tycker att det fungerar bra och har inga problem med att byta med en aning kortare intervaller när det skijer så mycket i pris.

Slutligen säger jag lycka till. Ta en sak i taget när du servar bilen, så ska du se att det blir bra.
Okej, jag hittade ingen bra olja som passade på mekonomen. Vars hittar jag den rätta oljan då? Vill inte betala flera flera hundra för motoroljan dock :/ Jasså? Köpte du original på Volvo eller? Jag har redan tagit upp rotor och fördelarlock, det såg riktigt fint ut!

Bränslefiltret kanske inte är en sån dyr historia. Visst sitter det under bilen?
Användarvisningsbild
av andreasw
NilsO skrev:Ett tips vad gäller bränslefiltret: När man byter filter behöver man också byta tätningarna (kopparbrickor) till anslutningarna. Det är svårt att få det tätt med begagnade brickor. Nya brickor följer oftast inte med, eller så följer det av någon anledning inte med tillräckligt många (det behövs tre eller fyra beroende på vilken typ av kopplingar det är).
Okej, finns det på Volvo måntro?

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]