Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Slaktarn
Som det står i rubriken.

Jag har felkod 1-2-1 men miljölampan tänds inte, utan slocknar när jag startat bilen.

Jagar fortfarande den i mitt tycke lite för höga förbrukningen. (1,1-1,2 blandad)
Dessutom ryker den vid start, precis som om den får lite för mycket bränsle.

Misstänker även att den far och smårycker lite när man kör motorväg, konstant fart 110-140 km/h.
Den rycker inte så det känns ordentligt men man kan ana det tycker jag.

Annars går den som den ska, bra tomgång, startar snällt, varvar normalt vid gaspådrag osv.

Nyservad med olja och filter.
Stift, rotor och FDlock bytt i vintras, bränslepump och vevaxelgivare bytt i fjol sommar.
Tomgångsmotor och spjällhus rengjort för ca 1 månad sen.

Frågan är då, vad felet kan vara?
Måste lampan tändas med denna felkod?

Volvo 945 LTT -97 ca 39300 mil.
ECC som går nu när det blivit varmt.
Om inte felet har kommit tillbaka efter ett antal körcykler släcks lampan men felkoden ligger kvar tills den tas bort. Nolla genom att dra ut säkring 1 några sekunder och se om den kommer tillbaka. Sök på mäta lmm och se vad du får för värden. Man kan också tänka sig ett avgasläckage innan lambdansonden och då sugs det in luft där och lambdan tror att motorn går magert och beordrar mer bränsle och lmm får skulden för det.
Får du inte tillbaka felkoden så kan man tänks sig att tempgivaren visar fel så datorn tror att bilen är kall och då "chokas" och den får mer bränsle
Lampan har aldrig lyst så länge jag haft bilen, ca 6 mån/500 mil.
Röck ur kontakten idag till LMM och bilen började gå riktigt dåligt. Då började lampan lysa, och fortsatte efter några starter men slocknade efter att jag lagt av + polen på batteriet.

Felkoden var även den borta (1-1-1), men jag körde inte något utan startade bara på gårn.

Har läst av felkoder några gånger under min tid som ägare och felkoden 1-2-1 har alltid kommit.
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]