Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leifer
Har en Volvo 940 från 1996. Körde på E4 från Stockholm mot Göteborg och märke att den började växla ner till 3an i motorvägsfart.
Detta fel kom gradvis för att till sist att bilen nästan helt slutade använda 4an. Eller om det möjligen även handlar om lock up.
Vad kan det vara för fel om 4an inte går i?

Ringde bilmeken jag har men han sa att han inte kan automatlådor nåt bra.
Nu börjar jag undra om jag ska konvertera bilen till manuell istället och vad det kan kosta, automat känner man sig helt maktlös inför när strular.

Mycket tacksam om nån har några tips och råd i detta.
Till saken hör att jag fixat mycket på bilen, så det kändes som automaten var det enda orosmomentet och mycket riktigt...
av rid54
Först borde det väl gå att avgöra om det är en 4:e växel eller lock-up som krånglar. Instruktionsboken kanske säger nåt? Annars kan säkert någon här avgöra vad som är original, om du anger modell etc lite mer i detalj.

Om det är lock-up (vilket inte är helt osannolikt) som krånglar, så jobbar den med en elektrisk ventil ("solenoid"). Ledningar och kontakter till den kan få skador som ger glapp och det bör inte vara jättedyrt att fixa jämfört med att bygga om bilen. Det bästa är kanske att höra med en riktig automatlådeexpert, dvs att få en bedömning av skadeläget... Volvo ger jag inte mycket för i dessa sammanhang (har haft samma problem och fått lite väl yxskafts-aktiga svar och förslag på åtgärd). Tror inte de gillar "gamla" bilar.
Användarvisningsbild
av leifer
Tror det är 4an som krånglar när jag tänker efter. Under våren har jag märkt att den varit lite seg att koppla in 4an vid lägre hastigheter. Den ska kunna gå i redan vid drygt 50, men har upplevt att den gått in vid högre och högre hastigheter. Så kanske är det då den där solenoiden?
Och om det är den, kanske klarar sig 1-3ans växlar bra framöver? För det är ju en möjlighet, att strunta i 4an.
Jag kör nästan bara i stadstrafik i låga farter.
Användarvisningsbild
av leifer
Knappen funkar vad jag kan förstå, lampan med pilen tänds på instrumentpanelen när jag trycker på knappen, och släcks när jag trycker igen. Kan det vara OD relät som behöver bytas i alla fall? Får se om jag provar sen att byta det, är ju enkelt och inte dyrt.

Kollade i instruktionsboken nu till bilen. Lådan är en AW71L och utväxlingen på 3an är 1,00:1. Så 4an är verkligen bara en ren överväxel. Så då kan jag nog klara mig utan 4an och nöja mig med 1-3, särskilt som jag sällan kör motorväg.
Användarvisningsbild
av Kloge
Verkligen? Den styr oljetrycket i lådan. Har den inte växlat för mjukt sedan du gjorde det? Dessa lådor ska växla mjukt med bestämt om du förstår vad jag menar.
Har du ingen vajer kanske den har slirat för mycket vid växlingarna

Lås bilen med nyckeln då åsidos&[…]

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]