Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kompe
Tjenare Jagrullar!

Jag är spekulant på en 744 GLE-88 och har lite funderingar innan jag gör slag i saken och slår till. :wink:

Bilen har en B230E motor med M46'a som växellåda, Lådan har jag testat så att lägen och sånt är stabila och överväxlen går i utan problem och utan läskiga läten.
Motor låter normalt och startar lätt varm som kall. ;-//

Funderingar: Den har elektrisk nivåreglering :!: (en upp/ner knapp + mätare) när man trycker på upp låter det burrrrr men inget händer mer än att mätaren hoppar framåt bakåt. ?:-/ Går den igenom besiktningen så där och kan man lägga nått alls i skuffen utan att underredet släpar i marken? :mrgreen:

Min flickvän gnällde lite på att stolarna rycker vid gas/broms och när jag testa rycka med handen kunde jag vicka stolen säkert en 2-3 cm i längsled (tror jag det heter). Går det att åtgärda på enkelt vis typ dra åt muttrarna?

Nått man bör kolla upp med motorn? Har inte ägt den med mekanisk insprutning förr dock hört att den ska vara pålitlig :-)-)

SKa kanske kolla en gång till på måndag, nått mer man bör kolla upp lite mer noggrant nästa gång? :twisted:
Tacksam för svar

/Kompe
Användarvisningsbild
av SA4AQS
Lyx med elektrisk nivåreglering, det finns en liten kompressor som ska pumpa upp dämparna säkert den som låter och sen så släpper man ut luft när man trycker på ner knappen, det skulle kuna vara så enkelt att någon slang är dålig.

Stolarna kan man ju byta ut mot ett par från tex 940 och flytta över klädseln om man inte håttar något att skruva åt.
Användarvisningsbild
av päpplet
Går motorn jämt och fint och inte blöddrar på tomgång är det inga problem. Vanligt är att o-ringarna runt spridarna torkar så den drar tjuvluft där men det märks direkt på tomgången
Användarvisningsbild
av Kompe
Nexus skrev:beror ju på vad den kostar? hur långt den rullat?
Rullat 30 000 mil typ, tänkt ge runt 5-6 tusen för den ;-//
SA4AQS skrev:Lyx med elektrisk nivåreglering, det finns en liten kompressor som ska pumpa upp dämparna säkert den som låter och sen så släpper man ut luft när man trycker på ner knappen, det skulle kuna vara så enkelt att någon slang är dålig.

Stolarna kan man ju byta ut mot ett par från tex 940 och flytta över klädseln om man inte håttar något att skruva åt.
Jo tyckte de va jättelyxigt när jag hitta knappmätar'n :-DD Sen när den inte funka börja jag undra om den ens går igenom bes.
Äre svårt att flytta över klädslen? Sitter ju plychklädsel i och det tycker jag är lyxigt ^^
Tungviktarn skrev:Stolen är slut köp en på skroten för en hundring, ang nivåregliring "hi-jackers" läcker troligtvis luftbälgarna då kompressorn går
Okaaj lite mek alltså, är det dyrt/svårt att byta ut bälgarna? Ska kompressorn servas på nått sett? Var sitter den? :mrgreen: :P
päpplet skrev:Går motorn jämt och fint och inte blöddrar på tomgång är det inga problem. Vanligt är att o-ringarna runt spridarna torkar så den drar tjuvluft där men det märks direkt på tomgången
Går skitfint på tomgången varm som kall! :D
Användarvisningsbild
av Vojje
Här gäller det att gå jävligt försiktigt fram. Värdeminskningen kan vara förödande. Kanske en tusenlapp om året.
Personligen skulle jag avstå, med tanke på kapitalkostnaderna. Vad kostar en lådbil?
Användarvisningsbild
av Nexus
obetydlig värdeminskning på en 740 från 88. Fixa till och man får lät igen pengarna man gav för den :D
men över 5 hade jag nog inte gett på en 30000 milare om den nu inte är i mint condition
Användarvisningsbild
av Kompe
SA4AQS: Jaså bälgarna är inte utbytbara? Man bytar alltså hela dämparen? Det ät väl dom där svindyre? :evil:

Vojje: HAhahah värdeminskning? :lol: En 25 år gammal bil är knappt värt något i dagens slit å släng samhälle, skattefri om 5 år ju :-)-)

Nexus:Håller med bilarna bara går å går 8) Vi får väl se vad slutpriset blir har inte förhandlat klart än.
Inte mint men lacken är jävligt fräsh :-)))))

/Kompe
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]