Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jensyde
Hej alla duktiga volvo åkare.
Har fått ett problem på halsen, grejar med en 965 -92 3.0. förra veckan så började bilen gå på 5 cylindrar. Lyckades lokalisera felet till den ena tändmodulen - den som sitter monterad på insugningsröret närmast kupén.
Efter att ha bytt denna så gick bilen som den skulle igen, i en dag - fram tills igår :( nu går den bara på 5 cylindrar igen.
Nu till min fråga, vad är det som gör att tändmodueln går sönder.
Kan ex en trasig tändspolen förstöra tändmodulen.
Och hur kontrollerar jag om dessa fungerar, kan man mäta på dessa?
Hoppas någon/några kan hjälpa mig, börjar bli trött på problem man inte har en aning om hur man löser.

M.v.h. Jens
av rid54
Skaffa ett extra tändstift. Jorda gängan (exvis med en startkabel) och sätt en tändspole på stiftet. Spolen måste fortfarande vara ansluten till kabelstammen. Testa om spolen ger gnista. Kolla alla spolar. Om en inte ger gnista, byt plats med annan spole på kabelstammen. Om felet följer spolen = trasig spole. Om felet hör till viss plats i kabelstammen = fel i slutsteg (tändmodul). En felaktig spole kanske kan sabba en tändmodul, kan inte svara säkert på det.
Tillägg: Låt inte en spole vara ansluten till kabelstammen och inte ha ett jordat tändstift anslutet.
av Pxu
Jo en trög spole kan kanske orsaka moduldöd, men...jag har kört kanske 40000mil olika med 960 och bytt en 5-6 moduler totalt. Har liksom bara varit att, jaha nu går den på 5 igen...bara att kolla om främre el bakre modul, enklast att rycka kabel till en insprutare i taget. Tänk bara på att främre modul går till de 3 bakre cyl. och vice versa. Jag åker ingenstans utan att ha minst en beg original ...203 modul i reserv, bytes lätt på en parkering typ. Den bakre är lite pillig och varm att skruva bort men det är bara att hänga dit den nya löst bredvid och montera dit ordentligt hemma sen med kall motor. De verkar överleva att temporärt inte få full kylning från insuget. De går alltid sönder långt hemifrån och åka hem på 5 drar flera dl/mil extra.
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]