Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
740 med ABS har en slang (till varje ok) 740 utan ABS har två slangar. Förklaringen är att 740 med ABS har två krets bromsar med framhjul och bakhjul i varsin bromskrets medan 740 utan ABS har "triangeldelat" tvåkrets system med båda framhjulen och ett bakhjul i varje bromskrets

Mnh
Lennart
Användarvisningsbild
av emwtur
nu kanske jag är en messerschmidt
- men ABS har tre kretsar - en för varje framhjul och en krets bak.
( varje hjul som ABS'en kan släppa måste ligga i en egen krets)
Användarvisningsbild
av lennarte
emwtur skrev: men ABS har tre kretsar - en för varje framhjul och en krets bak
Det stämmer, men den delningen sitter i modulatorn (hydraualenheten). Skulle en bromsslang gå sönder fram, så bromsoljan läcker ut, försvinner bromsen på båda framhjulen, eftersom huvudcylindern "bara" har två "skilda" system (kretsar). Rolls Royce hade för några (ganska många) år sedan 3-krets bromssystem med alla hjulen i varje krets. ?:-/ Det var före ABS-ens tid. Men efter deras system med servoassisterade mekaniska bromsar :lol: :roll:

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
emwtur skrev:fan - aldrig får man ha rätt ... :-)
Alla kan inte ha rätt alla gånger... Jag har också "blivit rättad" :lol: Det är därför det är bra att skriva här. Med så många medlemmar är det alltid någon som vet bättre. Jag känner mig nästan som en nybörjare med min 745-a, det skiljer ju en hel del till min förra bil (farsans gamla 144 -72). Efter 5 år kan jag nog säga att jag börjar kunna både ABS-bromsar, LH2,4 insprutning och AC-systemet. Elektroniska tändsystemet har inte krånglat, så det har jag inte "grejat med". Men ge mig en Volvo PV, Amazon eller 140-i. Kanske en Saab 96, 99 eller Opel Rekord, Kadett varför inte Ford Cortina, Granada eller Consul. Då är jag mer med. Men det är några år sedan nu :cry:

Mvh
Lennart
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]