Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvoadde
Hej har haft problem ett tag nu med att abs lampan lyser och nu börjar det närma sig besiktning...
Jag har mätt upp givarna i fram och allt ser ok ut och jag har rensat bort smutsen i kransarna samt givarna men ändå lyser det..?
Har felsökt bilen och inte heller där fått upp något.
När jag bromsar låser sig bromsarna ingen tendens till att absen ingriper.
Kan man mäta upp givaren i bak på något sätt eller kan det vara något annat?

bilen är en 940 classic 98

mvh
av rd350
Funkar hastighetsmätaren är givaren bak hel. Mät givarna fram igen med voltmeter, snurra på hjulet och du ska ha en pendlande spänning på ca 1-2 volt. Till 99% är det en eller båda givarna fram som är kass.
av NilsO
volvoadde skrev: Har felsökt bilen och inte heller där fått upp något.
Hur menar du då – att det inte gick att läsa ut felkoder överhuvudtaget eller att det bara gav "1–1–1" (dvs "inga fel")?

Oavsett vilket, om lampan lyser när motorn är igång och det inte går att läsa ut en felkod beror felet inte på givarna. Läsfel, avbrott, kortslutning – allt detta ger en felkod som går att läsa ut, förutsatt att resten av ABS-systemet fungerar som det ska.

Bara så du inte börjar i fel ände :)
Användarvisningsbild
av erikn
Precis, lyser lampan så har du en felkod. Kolla informationstråden så att du kan bygga dig en felkodsläsare så att du kan få ut felkoden.
Användarvisningsbild
av volvoadde
NilsO skrev:
volvoadde skrev: Har felsökt bilen och inte heller där fått upp något.
Hur menar du då – att det inte gick att läsa ut felkoder överhuvudtaget eller att det bara gav "1–1–1" (dvs "inga fel")?

Oavsett vilket, om lampan lyser när motorn är igång och det inte går att läsa ut en felkod beror felet inte på givarna. Läsfel, avbrott, kortslutning – allt detta ger en felkod som går att läsa ut, förutsatt att resten av ABS-systemet fungerar som det ska.

Bara så du inte börjar i fel ände :)
Den ska alltså alltid visa en felkod fall lampan lyser om jag förstått det rätt?:)
Kan det ha något med styrdon till abs eller liknande att göra?
av NilsO
Om styrboxen upptäcker ett fel (t.ex. att signalen från en givare saknas) tänds lampan. Felkoderna ger ganska bra besked om vad man kan leta efter.

Om lampan slocknar när man startar och sedan tänds när bilen börjar rulla betyder det antagligen att signalen från någon givare är fel.

Men lampan lyser också om styrboxen t.ex. inte får spänning, eller om det är fel på den.

Därför är det en bra idé att försöka läsa ut felkoder innan man börjar byta givare etc – alldeles särskilt om lampan lyser hela tiden.

(Det finns en säkring till ABS, jag tror det är nr 24 på årsmodell -98. Den är ju lätt att kolla.)

Lås bilen med nyckeln då åsidos&[…]

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]