Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har en 745 -90 som behagar klonka vid mindre gupp, kottar på vägen och dylikt. Har ngn ett förslag om vad kan vara?

Min hastighetsmätare fungerar till och från. Kan oftast avhjälpas tillfälligt genom att dunka näven i instrumentbrädan. Vad göra? Byta mätare?

Tacksam för tips! :?:
Användarvisningsbild
av goofyy
Nu har jag använt sök funktionen och hittat hastighetsmätar lösningen, alltså bara klonket kvar...

Klonket kommer förresten från trakterna kring vänster bakhjul om jag ev. glömde nämna det :)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Söka är bra! :)

Klonk bak på 740 är inte så vanligt... Det är inte avgasröret som slår i karossen? Stötdämpare kan låta lite när dom börjar ta slut... Eller har du en skruv lös? Eller ja, bilen alltså! :D
Användarvisningsbild
av Brainy
Hade klonk vänster bak vid liknande situationer även jag på min 340 och det var något med drivningen till vänster bakhjul.
Jag lyckades aldrig hitta felet själv så detta löstes av en bilmek.
/Anders
av Göran
Hej!

Klonk vänster bakhjul... Kolla bussningarna på bärarmen/länkarmen på den sida du har oljud. På min glappade det i bussningen när jag hissade upp bilen i en lift och ruckade på bärarmen.
Bilen var dessutom sned eftersom bussningen inte bar upp som den ska.
Kostade ca 200:- för en bussning på Volvo, med lite fix o trix så går det att byta själv.

Mvh Göran
Användarvisningsbild
av goofyy
Tackar för visat intresse. Ska försöka att hissa upp å bryta å bända lite för att se om jag hittar ngt misstänkt.

Hastighetsspärren har inget med hastighetsm&[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?