Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo244dl
Hejsan, har fått en 745a 87a GL med b230f LH 2.2.

Och problemet är att den inte går på 1ans cylinder

Jag har kollat och den får gnista, har även bytt tändstift och tändkabel men ingen skillnad.

prövade byta spridaren som jag hadde liggnas från en 2.4 insprut och det vart ingen skillnad. han får bensin till spridaren men sen vet jag inte.
har prövat att köra motorn utan tändspolen inkopplad och jag får antydan till att det är lite fuktit på alla cylinderar. det hinner nog dunsta när motorn var så varm

Lyssnade med hjälp av en mejsel och det tickar lika i alla 4 spridare, så han verkar funka så långt
Det blir ingen skillnad när jag rycker tändkablen eller kopplingen på spridaren.

Gjorde komp test och det är lika på alla cylindrar(13bar), och kamaxeln står rätt

Jag var lite jävlig och prövade att koppla på tändkabeln från 2a cylindern till 1ans när motorn gick och då började den små knacka(det skulle den väl inte gjort om han inte fått soppa?, så det verkar vara något fel med tändningen på 1ans cylinder trots fin gnista

står jag och håller 1500rpm så smäller/skjuter han ibland i avgasröret men det händer inte när en rycker tändkabeln

Någon som kan ha nån ide på vad felet kan vara

Mvh
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]