Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

När jag köpte min 740 GL 88 så var batteriet dåligt och stod bilen i mer än en dag var den rätt trög att starta, och sen när jag installera baslåda i bilen så började det ge upp helt så tillslut starta inte bilen alls trots att jag hade kört någon mil och sen stängde av bilen vid en affär för att sen starta den igen kort inpå. Så då köpte jag ett helt nytt batteri och bilen starta då snabbt och utan problem.

Dock så idag när jag skulle starta den så var det som att den inte riktigt fick någon kraft och första gången jag vred om nyckeln så var det som om den bara startat halft och alla lampor i panelen lyste svagt. Så jag provade då igen och den ville inte riktigt starta så fick ge lite gas så starta den tillslut.

Så jag skulle se vad ni tror om detta, kanske får den för lite soppa? Eller så är generatorn dålig eller kanske startmotorn börjar bli kass?

Spekulerar lite fritt men uppskattar hjälp!

Mvh, Matchmiss.
Du får kolla generatorn om den laddar ordentligt. Testa över poolerna med motorn avstängd. 12v ska den visa på multimetern. Starta sedan motorn och gör samma sak. Det ska visa 14v ca med motorn på. Annars är generatorn kass. Köp en ny på Biltema för 899 kr då.
sicnarf skrev:Du får kolla generatorn om den laddar ordentligt. Testa över poolerna med motorn avstängd. 12v ska den visa på multimetern. Starta sedan motorn och gör samma sak. Det ska visa 14v ca med motorn på. Annars är generatorn kass. Köp en ny på Biltema för 899 kr då.
Okej tack för svaret! Ska göra detta, en kompis ska hitta sin multimeter (antar att den kallas så) och mäta. Dock är jag tveksam till att det är generatorn då det är nytt batteri och var så gott som fulladdat när den var trög att starta. Därför jag tror mer på startmotorn isåfall?
Uppdate:

När jag startade den i onsdags var det relativt kallt ute och då på morgonen var det hur enkelt som hellst att starta bilen. Men idag (torsdag) var det riktigt varmt (närmare 40 grader i solen) och då var den smått trögstartad och visade liknande syndrom som det jag skrev i tråden. Gav liiiite gas och hon starta fint.

Finns det något som kan vara trasigt/dåligt när bilen står i värme en längre stund? Startade bilen runt 15:00 och då var ju bilen invändigt varm utav bara h*lv*te!
Rådlös skrev:Bry dig inte om utomhustemperaturerna i nuläget. Det är laddspänningen och batterispänningen som är intressant.
Startmotorns eventuella tillstånd är också ointressant i nuläget. Om den är dålig skall det gå att rullstarta bilen utan problem.
Jag är ju en riktig rookie på detta så vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga utav det du skrivit :(
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]