Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej.
Bil: Volvo 760 GLE -88B
Jag sitter med ett dilemma ungefär 1 månad tillbaka där min bilnyckel lagt av helt. Jag kan inte starta bilen alls med nyckel eftersom den inte går runt.
Ska lägga upp allt:

Nyckeln går INTE att vrida runt till läge 1, och därmed dra ur låscylindern.

Jag har sprayat hela låset med WD-40 hur mycket som helst(hel flaska) varav inget händer.

Jag har varit hos volvo och bett om ny nyckel, varav Göteborg INTE har någon nyckelkod så ny nyckel från volvo är inget att tänka på.

Det enda jag vill är att få ur låscylindern ur rattstången så jag kan byta ut den, börjar plugga nästa vecka(v.32) och är då i behov av bil.

Jag har varit i kontakt med volvo som säger att om man borrar sönder låset så kan man inget göra i vilket fall eftersom rattlåset fortf. sitter i och därmed blir ett cylinderbyte omöjligt varav jag har en väldigt bra idé på hur jag ska kunna fixa det felet, så det enda jag vill är att få ur cylindern.
Känner ni att det är olagligt så PMa mig ist så ingen kan ta del av informationen, som sagt, är i stort behov av hjälp. Jag HAR borrat i låset, och med härdat stål kommer jag ingenstans med borren.
Såhär ser det hela ut.
Bild

Bild
Vet inte vad dessa 2 hål på framsidan under själva stången fyller för funktion, har borrat o borrat men kommer inte långt med borren i dem.
Bild
Senast redigerad av 1 brallan, redigerad totalt 0 gånger.
av Infide
Annars kan du dra till skroten och hämta nytt tändlås och leva med att det är olika nyckel för tändlås-resterande lås.
av brallan
Infide skrev:Annars kan du dra till skroten och hämta nytt tändlås och leva med att det är olika nyckel för tändlås-resterande lås.
Var jag så otroligt otydlig att man inte kunde förstå att jag inte kan få loss tändlåset(låscylindern) så jag som i ditt fall, kan byta ut låsen? Jag ska alltså göra så som du sa, men behöver först få loss tändlåset...........
av Infide
Komplettering: Kan du inte ta loss hela "styrsystemet" och hela den aluminiumfärgade klumpen som visas på bild? Eller MÅSTE man få ur rattlåset för det?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag har borrat ur cylindern på en 760, så det går! Bryt loss den blanka brickan så är det bara aluminium och mässing innanför, som på alla lås. Får du bara undan löparna kan du vrida till läge I.
av brallan
Sparkz skrev:Jag har borrat ur cylindern på en 760, så det går! Bryt loss den blanka brickan så är det bara aluminium och mässing innanför, som på alla lås. Får du bara undan löparna kan du vrida till läge I.
Menar du mässingringen som det står markeringar i? Alltså O, I, II, III? Den som alltså inte finns på bilderna? Löparna? Vilka är dessa? Ska jag borra på sidorna om nyckelhålet? Vänster o höger alltså. Eller ovanför o under?
av brallan
Uppdatering sedan sist. Fick loss mässingringen, även innerringen som förövrigt är härdat stål. Nu har jag kunnat borra men utan någon framgång alls. FAN vill ju bara ha loss låscylindern.
Så här har jag gjort.

1. Borrat på sidorna om låset där jag förmodar att hylsorna sitter och därmed kommer innercylindern bli lös och fri, alltså ska ingen nyckel behövas. Detta hjälpte föga. Samma problem.
2. Har borrat större o större hål. Vet inte vad som ska göras. När jag borrade kändes som om 4 motstånd släppte på varsin sida, förmodar att det var hylsorna som gick av.
3. Så här ser min nyckel ut, vet inte vad mittenspåret fyller för funktion men jag kan iaf inte borra ovanför eller under låset, där är det stenhårt.

Bild
av brallan
Nån som har någon idé hur jag ska fortsätta? börjar bli väldigt otålig och borren börjar sina rätt rejält nu....
av brallan
Problemet löste sig med en verkstad, ett par fordonsintresserade nissar, en schysst svärfar och en industriborr. Fick lossa hela rattstången för att kunna transportera den till verkstaden. Så volvo kan suga min feta...de påstod att det var kört.

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]