Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Infide
Har gett mig in på att byta handbromswirar. Allt gick bra på höger sida men på vänster sida går det åt helvete. Översta bulten gick la sådär. Går ej att återanvända men aset är loss. Men undre går fanimej inte. Varken med blocknyckel eller lednyckel. Kommer inte in med varken hylsa eller spärrskaft.

Hörde ryktesvägen att jag åker på att lossa bärarmen från hjulaxeln. KUL!
Nån annan idé?
av brallan
Finns det ingen bultklyvare på biltema för en billig peng?
av kung_royne
Har du provat med att värma? Själv köpte jag en gasbrännare på clasohlson (produktnr 30-7115) för 398 riksdaler. Handstorlek och justerbar låga, gasen ligger på runt 20:- flaskan. Användes flitigt när jag bytte fjädring + dämpare fram (bromskivor, -klossar och bromssköldar flög med av bara farten :roll: ).

Skrattade djävulskt inombords varje gång jag vann över en bult :lol:

Skämt o sido, grymt behändig och oslagbart pris jämfört med att köpa en "riktig" motsvarighet för ett par tusen.
av pedal
Värm bulten... men då helst med en svets!
av Infide
Det är ju så tarvligt att komma åt där inne bara då jag inte ens kommer åt med ett spärrskaft, rörtång eller nått annat behändigt verktyg förutom led/blocknyckel. Skall se om jag hittar nån brännare att låna eller drar och köper en 6kants-13 blocknyckel. Nu har ju bulten rundade kanter längst ut. Satan!
av T-Röd
Ett tips som man kan prova med på bulten man inte får bort är att ta en vinkelslip med kap skiva och slipa hårt på toppen av skallen på bulten. Så den blir ordentligt varm. Har funkat för mig många gånger
av Infide
Lycka till att komma in däremellan. Helt supermegatrångt!
av pedal
Har du ingen kompis som har svets?
Försöka värma med gasol är nästintill meningslöst... om bulten blir helt oanvänbar för verkyg så brukar jag svetsa fast en ny bult på den gamla och dra loss den med.
av Infide
pedal skrev:Har du ingen kompis som har svets?
Försöka värma med gasol är nästintill meningslöst... om bulten blir helt oanvänbar för verkyg så brukar jag svetsa fast en ny bult på den gamla och dra loss den med.
Hm jag tvivlar på det. Men MIG-svets har jag tillgång till. Hm en ny mutter vore kanske en idé, en fräsh jävel. Kommer dock bli svårt att komma åt och svetsa så skiten sitter...man vill ju gärna ha lite att gripa i också. Fan jag får försöka lite till. Annars blire å montera loss bärarmen...........nej nej nej nej snälla inte det!!!! :cry:
av pedal
Om du ska svetsa dit en mutter bör den va av lite längre modell för annars får du inte på verktyget när du svetsat fast den..
Se till att ha bra spänning på svetsen när du syr dit den... prova på en lös mutter så du ser att den bränner ordentligt och inte "spottar" så det blir kallsvets.

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&au[…]

XC60 MY27

T6 har aldrig haft mer än 350 hk.

Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]