Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Det är en bra bil med en helt underbar motor. Den jag har (sedan 5 år) har varit "lite strulig" men det är ju en gammal bil. Har haft problem med bensinförbrukningen, men det verkar vara fixat nu (c:a 1,1l/mil, småkörning). Har haft problem med overdriven, det gick inte att fixa. Fick byta låda. Köpte en begagnad på skroten, ink. kopplingen 2500.-, se'n gick det igen. Just nu har AC'n lagt av (kondensorn läck), men en ny är beställd så snart är det kallt i bilen igen. Annars går den helt underbart, toppfarten är (fortfarande efter 41000 mil) en bit över 200 "knyck". Läs gärna "mina" trådar om mina problem. Dom är visserligen ganska långa, men där står en hel del. Det enda "stadigvarande" problemet jag har är att det blir "rostmarkeringar" på bromsskivorna så att det skakar i bilen när jag bromsar, men det beror på att jag kör så lite. Någon mil i hög hastighet med kraftiga inbromsningar brukar lösa problemet. Har dock bytt alla skivorna 2 ggr under dom 5 år jag haft den (drygt 2000 mil). I och med jag gör allt arbete själv och köper det jag kan på Biltema, blir det inte så stora kostnader

Mvh
Lennart
av roh66
Hej!
Har ägt min 740 16v Automat i 16 år. Helnöjd.
Bilen är i prinsip gratis å äga om man jämför med nyare volvo's.
Det är oftast bara bromskivor,belegg,stötd,glödlampor,torkarblad,olja och filter som behöver bytas.
Nyre volvo s70,v70 etc.då har du alldrig en lugn stund.
Men komihåg en 740 är en traktor på gott och ont! :D :D
Jag kör utan bal.rem. Ingen skillnad. Har hör att det ger ca:7 hk mer.
Ta bort remmen,det er stor risk för ventilsallad om den går av.
Har kört 15000 mil utan.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är framför allt motorn (159hp) som skiljer, och vad gäller kamremmen, det är balansremmen som är problemet. Den brukar "gå av" först och "sno in sig" i kamremmen så den hoppar av. På min bil är balansremmen borttagen sedan länge (förre ägaren) och det fungerar utmärkt ändå. Enligt vissa ska det göra +20hp, men det vet jag inget om. Annars skiljer det på saker som är lite irriterande (bl.a oljefällan, bromsarna).

Mvh
Lennart

Lås bilen med nyckeln då åsidos&[…]

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]