Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mifran
Har en 945 1996 LTT som jag brukar ha motorvärmare på även långt in i varmare perioden för att få ner förbrukning på korta resor och spara lite miljö. Men problemet nu är att jordfelsbrytaren slår ut direkt om kabeln sitter i på ett speciellt sätt. Dvs vänder jag pluggen 180 grader så löser inte jordfelsbrytaren ut?! Har läst att det kan vara att jord och "nollan" har kontakt då löser det inte ut medans vänder man så blir det fas+jord och då löser jordfelsbrytaren ut.

Jag kan inte se någon ärgning på kontakten moterad i fronten den ser fin ut även att locket inte är riktigt tätslutande.

Var ska man börja söka?

Två saker har hänt som kanske påverkar?
1: Det har varit mycket fuktigt väder och jag har precis tvättat bilen.
2: AC gick sönder så verkstaden har bytt kondensatorn på bilen.
av Rådlös
Börja med anslutningskabeln. Mät med en ohmmeter så att det inte är någon kortslutning eller överslag. Gå sedan inåt mot motorvärmaren, intaget, eventuell kopplingsdosa eller skarv och till sist själva motorvärmaren. Har du kupéuttag så måste du naturligvis mäta det också.
Känner du osäkerhet över detta så tag hjälp av en elektriker.

AC'n och kondensorn har inget med detta att göra.
av Eirike93
Hade liknande problem på min motorvärmare i 965'an
Där låg lösningen i grendosan där "ström in" och ström till kupéuttag och motorvärmaren sitter.
Var fukt i denna, satt mycket dumt placerad framför höger framhjul :roll:
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]