Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej på er, alla Volvo-beundrare!

Jag är ny här på forumet och har dessutom köpt mig min första bil. En 1992 Volvo 944 som är mycket fin, ty den har bara rullat drygt 11000 mil.

Nu till problemet, bilen verkar vara "motorsjuk" eller kanske snarare "bränsleinsprutningssjuk" på något sätt. När bilen blir varm i motorn, d.v.s. temperaturmätarens nål pekar rakt uppåt i mitten så börjar bilen dra häpnadsväckande cirka 2-3 liter milen! Om man stänger av motorn när den är varm för att göra typ något ärende på cirka 5-20 minuter för att sedan återigen starta igång bilen så är den även en aning trögstartad. Då kan det dröja ungefär 5 sekunder mer än vanligt för motorn att gå igång. Jämför det genom att starta bilen när den är kall. Då tar det bara cirka 2-3 sekunder att få igång bilen.

Kan passa på att berätta att Lambdasond-lampan bakom ratten har lyst 2 gånger. Det finns inga felkoder i diagnosboxen vid motorutrymmets vänstra fjäderhus. Den visar endast 1-1-1 på samtliga hål som kan testas med stiftet. Det vi har bytt på bilen för att försöka få ordning på den är så mycket som: Lambdasond, temperaturgivare för instrumentpanel och temperaturgivare för kylarvätska. Vi har även gjort rent spridarna vid cylindrarna samt kollat spridarreläet. Tyvärr har inget av detta gjort någon skillnad.

Bilen är en 1992 års GL-modell, alltså ingen Turbo. Min Volvo är däremot utrustad med automatlåda, dock.

Har ni här på forumet någon vildaste idé om vad det kan vara som bråkar i bilen? Är detta ett vanligt förekommande fel? Även hos lågmilare?

All hjälp som går att få är uppskattad!

Tack på förhand!

SchultzDuvy
Kolla läckage på grenrörssidan.

Lambdasond kan det också vara men den sa du att du hade bytt. Varning för Biltemas lambdasond bara, hade en vän som fick köpa 3st från biltema på ett år.

Annars kanske luftmassemätaren spökar.
Tack för svar!

Jo, det är faktiskt en av Biltemas Lambdasonder jag har köpt.
Men är dessa verkligen så dåliga grejer då? Ger de fel information eller går de sönder lätt?

Luftmassamätaren kan i och för sig vara defekt. Den har jag faktiskt inte rört. Ska den bytas ut eller kan man laga den själv?

Grenrörsläckage rör det sig nog inte om i alla fall. Vi har redan felsökt Volvon efter det och tittat under bilen.
Den gick sönder väldigt lätt i hans fall. Satt på en 740, vet inte om det är samma modell. Tror även en del har haft problem bara av att sätta in en pirat. Blev det nån skillnad alls efter att du satte in Biltemas lambda?

Hade lite anteckningar sparat om hur man mäter LMM:

Tändning på och inom 30 sekunder ska du mäta mellan stift 2 och 3 med lmm ansluten,lossa gummitutan på baksidan kontakten å stoppa in 2 små nålar eller dyl utan att skada kablarna.

Mellan stift 2-3 ska du ligga på 1.34-1.42Volt vid +20grader.
efter ca 30 sekunder får du ett annat värde så då kan du inte kontrollera om den e pajj. Temperaturen spelar också stor roll så se till att få in bilen i varmgarage eller liknande för annars blir värdena inte rätt.

de står även vilka nr kablarna har innan för gummitutan på kabeln.

ligger lmm under eller över 1.34-1.42v så ska den bytas ut.
SchultzDuvy skrev:När bilen blir varm i motorn, d.v.s. temperaturmätarens nål pekar rakt uppåt i mitten så börjar bilen dra häpnadsväckande cirka 2-3 liter milen! SchultzDuvy
Är du säker på att det först är när den blir varm som den börjar dra för mycket? Förbrukningsmätare? Eller jag kanske missförstår...
Hörs lite som en Bränsletrycksregulator som inte gör sitt jobb :???:
På min gamla 740 1990 tackade Btr:en för sig och den bara öste in bränsle. :-(O)
Lukta på oljan om den luktar Bensin.

Med vänlig hälsning/Roger :)
Tack för mera svar!

Nu är det som så att vi har letat överallt omkring bilen efter en bensinläcka utan resultat. Det doftade inte bensin någonstans om bilen. Detta gjorde jag när bilen tomgångskörde så att just bränsleledningen skulle vara sönderrostad tror jag inte är problemet.

Det skulle kunna vara bränsletrycksregulatorn eller styrboxen till bränsleinsprutningen som bråkar, precis som ni säger. Bilen är inbokad på ett verkstadsbesök om en vecka och då får vi se vad mekanikerna säger.

Värt att nämna är att jag mest kör stadskörning med lite motorvägskörning till och från jobbet. En sträcka som tar drygt en kvart.

Kan det vara detta som i kombination med den trasiga delen i systemet som orsakar den onormalt höga bränsleförbrukningen?

SchultzDuvy
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]