Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av VolvoSebastian
Tjenare, har ett problem med min 940, det är en turbo från 1995.
Nu är det så att vid inbromsning när man kopplar ur och börjar bromsa så dör bilen, händer inte alltid men kanske 1 gång på 4.
Haft bytt luftmassemätaren, tomgångsmotor idag och nu går bilen lite bättre, nu dör den inte men går ner väldigt lågt och börjar skaka i bilen, som att den är på väg att dö men lyckas ta sig upp i varvet igen. Tomgången tycker jag är orolig också.
Letat efter vakuumläkage men det är nästan nya slangar överallt, insugspackningen likaså.
Så nu undrar jag om ni har några ideer om vad det kan tänkas vara? ??:-/

Mvh
Senast redigerad av 1 VolvoSebastian, redigerad totalt 0 gånger.
av Cesto
Tungviktarn skrev:Läckande bromservo
Kan man inte enkelt kolla det genom att spruta startgas runt bromservot eller är jag helt ute och cyklar? ?:-/
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Cesto skrev:
Tungviktarn skrev:Läckande bromservo
Kan man inte enkelt kolla det genom att spruta startgas runt bromservot eller är jag helt ute och cyklar? ?:-/
Brukar vara ett inre läkage, så svårt att spraya fån motoreummet.
Enklast är att nypa åt slangen till bromsservon och se ifall problemet försvinner
Ledsen för sent svar, varit fullt upp senaste dagarna.
Jag har försökt titta idag med har inte lyckas se några yttre läckage, ska ut o testa tungviktarns tips att klämma åt slangen imorgon.
Bilen dör inte när den står stilla, den har gjort det endast en gång nyligen när den stått 3 veckor, rörde inte bromsen eller kopplingen då.
Bilen är manuell med m90.

Problemet uppkommer när man kör och kopplar ur/bromsar samtidigt så flyger varvet ner lågt, nu har den inte dött på länge men den går ner lågt och skakar till.
Jag bytte batteriet för någon dag sen till ett kraftigare 75ah varta och det gjorde faktiskt stor skillnad, dock uppkommer problemet ännu, men väldigt sällan.

Vad jag såg vid inspektionen var att bromsvätskan var mörk och konsistens som vatten, kan detta påverka någonting? Ska byta den snart ändå.

Bilen gungar även som en båt vid kallstart, försvinner efter 30 sek.
av Knekten
VolvoSebastian skrev:Ledsen för sent svar, varit fullt upp senaste dagarna.
Jag har försökt titta idag med har inte lyckas se några yttre läckage, ska ut o testa tungviktarns tips att klämma åt slangen imorgon.
Bilen dör inte när den står stilla, den har gjort det endast en gång nyligen när den stått 3 veckor, rörde inte bromsen eller kopplingen då.
Bilen är manuell med m90.

Problemet uppkommer när man kör och kopplar ur/bromsar samtidigt så flyger varvet ner lågt, nu har den inte dött på länge men den går ner lågt och skakar till.
Jag bytte batteriet för någon dag sen till ett kraftigare 75ah varta och det gjorde faktiskt stor skillnad, dock uppkommer problemet ännu, men väldigt sällan.

Vad jag såg vid inspektionen var att bromsvätskan var mörk och konsistens som vatten, kan detta påverka någonting? Ska byta den snart ändå.

Bilen gungar även som en båt vid kallstart, försvinner efter 30 sek.
Tjuvluft vid bromsservon.
Användarvisningsbild
av emwtur
kan vara skit/glapp med trottelspjället/tomgångsmotorn
rengör spjället. kontrollera spjällkontakten.
rengör och smörj upp tomgångsmotorn.
Rengjorde spjäll och tomgångsmotor utan förbättring. Men har använt bilen ganska mycket nu senaste 2 veckorna och det verkar ha försvunnit så lite skillnad gjorde det nog trots allt ändå att rengöra.
Får tacka för hjälpen!

Mvh VolvoSebastian

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]