Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Kamlo
Volvo 740 gl -85.a. (förgasare+manuell choke) B230A motor

Rinner soppa från en slang som slutar mitt under bilen, slangen är fäst vid förgasaren :P Misstänker att det är en slags "exit" slang om nått gått galet, å bränslet behöver komma ut. Det rinner/droppar bensin från slangen då motorn är igång alltså.

Jag har frågat runt lite, det verkar vara förgasaren som flödar över, vad ska jag göra för att hitta problemet och hur får jag det att sluta rina/droppa bensin? nån som vet hur jag ska gå tillväga för å lösa problemet? =/

//Kamlo
av Kamlo
andreasw skrev:Kan inte vara en returslang som hoppat ur?
Var sitter denna isf? :P fram/baksida? under/över? Tack för svar, har du nån annan tanke, bomba på tack!
av rid54
Troligen förgasaren som flödar pga läckande nålventil/flottörventil. Kolla att flottören är hel (dvs den kan flyta i bensinen...) samt att det inte finns skador eller skräp i själva nålventilen (nålen eller dess säte). Det är bara flytkraften från flottören som stänger nålventilen, så det finns inte utrymme för skräp eller dålig passning där. Man måste vara varsam vid demontering/montering; det är inte plats för våld. Nålventilen och sätet kan slitas efter hand (eller så kan skräp komma i vägen).
Mvh
av Kamlo
osla skrev:förgasaren flödar, ta isär den och blås ur den med tryckluft
Okej ska göra så, har rengjort den utvändigt med disel då den var så *ääävla skitig.. Vart blåser jag med T-luft? (vilka ställen/hål) Tack för svar!
rid54 skrev:Troligen förgasaren som flödar pga läckande nålventil/flottörventil. Kolla att flottören är hel (dvs den kan flyta i bensinen...) samt att det inte finns skador eller skräp i själva nålventilen (nålen eller dess säte). Det är bara flytkraften från flottören som stänger nålventilen, så det finns inte utrymme för skräp eller dålig passning där. Man måste vara varsam vid demontering/montering; det är inte plats för våld. Nålventilen och sätet kan slitas efter hand (eller så kan skräp komma i vägen).
Mvh

Jag har endast kollat lite på flottörerna, de såg hela och fina ut, ska dock testa att de flyter i bensin som de ska! a kan vara det att det kommit skräp på nått ställe, men jag kollade lite som hastigast på "nålen" den satt inte riktigt centrerat i sin "cylindriska hållare", kan det ha betydelse? tack så mkt för svaren!! Borde lösa sig detta! =) Är ganska okunnig på allt va heter meka å motor, men det är intressant och roligt så man lär sig varje gång!

Vänliga hälsningar!
av rid54
Om jag minns rätt så går det att få ut nålen ur "hållaren". Sedan kontrollerar man att den löper helt lätt och att dess tätningsyta (brykar synas lite nött på själva "spetsen") är fri från sprickor, ojämnheter och partiklar. Lika med sätet (inne i "hållaren"), där nålen ska täta; inga partiklar, repor, sprickor. Jag vet inte om nålen måste se centrerad ut, men spetsen måste ju kunna "sätta sig" i sätet för att täta när flottören lyfter nålen. Du förstår säkert hur det ska funka.
Mvh
av Rådlös
Jag måste ställa en motfråga till er båda Kamlo och rid54. Talar ni om samma nål? Det finns ju en stor nål som reglerar bränslet till insuget. Den har inget med överfödande att göra. Sedan finns det en nålventil som påverkas av flottören och om den är dålig håller inte förgasaren tätt. Det rinner till bensin hela tiden så länge pumpen jobbar. Det är denna som rid54 talar om.
av Kamlo
Rådlös skrev:Jag måste ställa en motfråga till er båda Kamlo och rid54. Talar ni om samma nål? Det finns ju en stor nål som reglerar bränslet till insuget. Den har inget med överfödande att göra. Sedan finns det en nålventil som påverkas av flottören och om den är dålig håller inte förgasaren tätt. Det rinner till bensin hela tiden så länge pumpen jobbar. Det är denna som rid54 talar om.
Jag pratar om en "nål" som sitter mellan flottörerna, http://www.garaget.org/mypage/gallery_i ... ge=1283117 på denna bild så ser ni ett hål i mitten av en cylinder, där sitter den en "nål liknande sak" vet inte om det är vad som kallas nålen, så dont blame me ;) jag är ganska okunnig! nu har dom iaf plockat bort flottörerna, och "plast cylindern som håller nålen"-sitter då där jag beskrev? :P det är en sån därn förgasare jag har på min 740!

(om jag har tokfel vad gäller nålen, om jag nu har kallat nått för nål, som inte är nålen, så får ni jättegärna säga/visa vart nålen sitter!!!)

Mvh Kamlo
av rid54
Nål som nål :D ... inte!
Jag avser själva "nålventilen", som finns även i gamla moppeförgasare och fallförgasare allmänt; den som håller bränslenivån konstant i flottörhuset. Den andra nålen, som på engelska heter "metering needle", är till för att justera munstyckets "öppning"; allteftersom man ger mer gas dras nålen upp och lämnar mer plats för bensinen att komma in i insuget. Den kan, som nämnts, inte orsaka flödning. Den sitter fast i den rörliga kolven som membranet sitter på.

Mvh
Köpa en tidig XC90?

Är det mycket barnsjukdomar första &ar[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni?? ser inga bilder?

Felkod ecm-2520

Jag har alltid kört med Biltemafilter och har[…]

Nedan en bild på tändningslåset o[…]