Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Matte 745
Tjena! Har en 745 GLT med B234 motor (ca 35000mil) som jag nyss köpt, allt var frid o fröjd tills jag upptäckte att kylvattenbehållaren var tom, fyllde på ca 2lit å körde ca 10 mil. När jag stannade motorn trycktes dessa 2 liter ut genom påfyllningslocket. Jahaja va roligt toppackningen va min första tanke, men skulle vara tacksam om nån kan tipsa om nåt mer de kan va.
Det är inget bubbel i exp.kärlet vid varvning av motorn, oljan är som den ska å ingen olja eller avgaslukt i exp.kärlet
*Har bytt... påfyllningslocket och nu verkar allt ha stabiliserat sig, kan de vara så enkelt.....??? Om toppackningen farit borde den väl vara fel "tryck" hela tiden???
*Vattenpumpen verkar vara lite glapp
*Märkte en svag doft av glykol inne i bilen vid ett tillfälle...
Skulle vara tacksam för mera tipps, riva en 16V topp är ju inte så himla kul + dyrt.
Användarvisningsbild
av Rirojej
Min b230f kan va hopplös med ibland å tryck ut massor med vatten och troligen e det korken till exp kärlet som inte släpper tryck på min iallfall... och med 14 i komp på alla cylindrar så tror jag ej på topp packning.. har täta slangar å så så vet ej vad som kan dra in luft.. börjar misstänka pumpen... grannen bytte pump på sin 1990 740 gl för ett tag sen .. den la av så min e på g snart med tror jag..
av Addekarlsson
Är påfyllningslocet till expansionskärlet tätt, så blir det tryck i kylsystemet. Det ska kunna lufta genom det locket nämligen.

Mvh/ Adde
av Volvo_Islander
Addekarlsson skrev:Är påfyllningslocet till expansionskärlet tätt, så blir det tryck i kylsystemet. Det ska kunna lufta genom det locket nämligen.

Mvh/ Adde
Det finns ju en teoretisk möjlighet att en kass vattenpump kan orsaka högt tryck i systemet eftersom locket skall hålla ett visst mottryck (kanske vanligare att locket inte håller mottryck än att det stockar igen?) Om pumpen inte får tillräcklig fart på kylvattnet kan det stillastånde vattnet i kylkanalen bli så varmt att det förångas och gas som expanderar ger upphov till det höga trycket. Hade på en motor (dock inte Volvo) detta problem och var hundra på att topplockspackningen var rökt. Så var icke fallet och till sist löstes problemet med en extra elpump.

Jag har inte köpt vare sig skivor eller bel&a[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]