Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av åke ringquist
min lambda lampa har lyst ett tag nu...och tomgången ligger mellan 500-1700 varv.. tomgången går upp och ner och bilen vill stanna.först mätte jag upp lambdan. och fick när den hade blivit varm ett fast värde 0.6 volt.. sen fick jag tipset om att skruva bort lambdan och ta en stålborste och putsa av den och blåsa rent i lambdan... jag skruvade sedan tillbaka lambdan och lossade batterikabeln och lät den stå i en timme utan ström ...sedan kopplade jag tillbaka batterikabel.och slog igång bilen och lampan slocknade.. den gick kanon ett par hundra meter sen tändes lampan igen och tomgången lät som jag hade satt i trimkam och ville stanna så fort jag släppte gasen...vad var det som hände blev lambdan frisk en stund för att sen paja eller?? är det lambdan som styr dessa felfunktioner som visar sig eller vad
Användarvisningsbild
av Sparkz
Volvo hade λ som symbol för avgasrening i allmänhet, att lampan lyser betyder att det finns en felkod lagrad för ett fel i bränsle eller tändsystem som kan påverka avgaserna på något sätt, det måste inte vara sonden.
Men har du mätt signalen och den ligger still så är det nog så. Sonden ger ingen signal när den är kall, och styrenheten bryr sig inte om den vid kallstart heller så det är normalt att du kom en bit innan lampan tände sig igen.
Kolla felkoder (se tråden "Felkoder" under "Bil- och motorlänkar") och mät förvärmningsmotståndet i sonden, (Dom två vita) ska vara ett par Ohm kall och runt 15 varm.
av åke ringquist
jag har bytt lambdasonden idag och det var den som var paj...men nu fick jag ett annat problem!! tomgången är så låg att bilen stannar i varje gathörn...kan man höja den på nått sätt???
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tomgången ska sköta sig själv om allt är riktigt, kolla tjuvluft, gör rent i spjällhuset. Ta loss tomgångsventilen, gör rent och känn så att den inte kärvar.

Hastighetsspärren har inget med hastighetsm&[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?