Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av D24freak
Jag har en volvo 940 årsm 93 utan abs, där jag noterat att min hastighetsmätare fungerar ibland.... på morgon när jag startar och pyser till jobbet så fungerar mätaren, ända tills det börjar blåsa in varmt i bilen, och ibland kan den fungera längre, den gör en liten drop till noll och studsar upp tillbaka.

nån här som vet var felet kan ligga, är det lödningarna bakom mätaren som ger dålig kontakt när dom blir varmare, eller kan det vara givaren i bakaxeln som håller på att ge upp/har get upp?

kan tillägga att jag inte haft upp mätar eller bort mätare sen ja köpte iblen i december 2012, det började plötsligt bara.
Användarvisningsbild
av Nexus
skulle tro det är något vajsing men mätaren. Min fungerade i början när bilen var kall sen sluta den fungera helt periodvis. Jag kolla så klart givaren bakaxel och den hel så jag köpte ett renoverat mätare sen dess har det fungerat klockrent :D .
av D24freak
Tack för tipsen, ska kolla, tordes ha en resev mätare på lager som jag vet fungera, så ska försöka byta, upkomme samma fel så kollar jag givaren, och hittar jag inget fel där, så kör jag utan h-mätare, har ju ändå GPS som visar hur hårt jag kör :)
av D24freak
Vet inte hur det är här i finland om dom underkänner eller ej. men jag ska ändå kolla om ja hittar nåt fel på den eller inte
av NilsO
Det där är en "utgång" från hastighetsmätaren som ger information om bilens hastighet. På bensinbilar går det ledningar därifrån till bränsleboxen, till ev fördragna ledningar till farthållaren och kanske något mer. Av signaturen i kanten antar jag att du har diesel, och då finns inget elektroniskt bränslesystem, så den oanslutna ledningen är antagligen en bit av det fördragna till farthållare eller liknande.
Vid a-stolpen på höger sida, under inredningens skyddsplast, sitter en kontakt. Detta är huvudkontakten till hastighetsmätaren. Kolla så den inte ärgat eller på annat vis glappar. Lite 5-56 i den o mitt problem med mätaren var löst! :-)-)
Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]

Backljus

Backljus på nya bilar verkar mest ha funktio[…]

Volvo car UX

Uppgraderade igår och stör mig på[…]