Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 740racer
#748998
Tjenis!

Har en 740 -88 med b230E (b230f från fabrik)

Den har gått ganska taskigt ett tag med hög tomgång när den e kall och med mycket hög förbrukning, okänt om den höga förbrukningen bara är när den är kall eftersom jag mest kör kortare sträckor i stan.

Så till frågan: Kolkanistern(heter väll så) sitter bredvid spolar.tanken. Till den kommer en tunn slang som går till en svart mojäng med fler tunna slangar, någon vakuum historia antagligen? det går också en slang som förvinner ner under bilen som bör gå till bränsle tanken. kolkanistern är en anslutning men ingen slang. på uppe på så är där en lite tjockare slang, drygt en meter lång, som bara hänger i luften, Var skall denna anslutas? Kan det hänga ihop med att den går dåligt?

En fråga till: det ansluter en sådan tunn vakuum slang uppe på insugsröret, den går vidare ner bakom motorn mot växellådan men hänger löst. En kompis trodde motorn sutit på en automatare så jag täppte till slangen bara. Ska denna sitta någon annan stans eller stämmer det att den har anslutits på en automatisk växellåda?
Användarvisningsbild
av päpplet
#749180
Den ska anslutas till insuget så när motorn startas så ska den suga in alla bensinångor och förbränna dom. MEN, jag tror inte B230E ska ha någon kolkanister alls. Tror det bara sitter på bilar med katalysator
Motorlampa utan felkod

Självklart kan det vara så, men om de[…]

Stefans 968

Beställde H4-lampor. IMG_1041.jpeg

Enligt den lilla info jag finner... Installera om […]

Kolla på Volvo - alltså, Volvocars. De[…]