Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 940-ägaren
Vi åkte fulllastad i våran 940 (94) i ett ganska högt tempo en varm dag på väg från kust till kust. Halvvägs tickade motorn, det ökade allteftersom under en minut. När jag svängde av visade det sig att kylsystemet hade "torkat ut". Efter att ha fyllt på vatten och vänt om hemåt var vi tvugna att stanna varannan mil, pga ett otroligt tryck i kylsystemet. Tickandet kom dock aldrig tillbaka. Motorn låter bra.

Efter att ha bytt kylare och givare (tempmätaren fungerade inte innan) har jag samma problem. Det blir ett högt tryck och bubblar ut ett par liter vatten ur expansionskärlet efter ca 2 mil. Det händer så fort motorn har blivit varm, inte innan.

Är det någon som har något tips på vad det kan vara?

Mvh.
En 940-ägare som är tacksam för hjälp
av Priffe
Och termostaten öppnar som den ska?
av Volvo_Islander
tyder på att topplockspackningen blåst, dessvärre. Trycket uppstår pga. av kompression som läcker ut i kylkanalen och bygger en gasbubbla som till sist kastar ut kylvattnet.
av 940-ägaren
ok,
tack för svaren.

Termostaten är bytt, liksom givare och kylare. Vågar man sig på att byta topplockspackningen själv? Rekommendationer och Tips är välkommet!
av Addekarlsson
Testa byta locket till kylarvätskebehållaren först, innan du river toppen. Sluter det locket helt tätt, så får man övertryck i kylsystemet oxå.

Mvh/ Adde
av catinsho
Jag har samma trubbel. Efter byte av kylare, termostat och kylarlock har det blivit bättre, men den övre kylarslangen sväller upp ordentligt. Ska byta den idag för att se om den är utsliten.

Annars lutar det åt topplockspackningen för mig också, men borde inte bilen ryka vitt då? Kan inte se avgaser i vattnet, oljan är ok. / Cat
av Addekarlsson
Att en kylarslang sväller är inget ovanligt, och beror på att armeringen i den spruckit. :D
Även om toppackningen farit, så man får tryck i kylsystemet med avgaser, så måste inte bilen ryka vitt. Beror helt på hur skadan på packningen är. Men oftast så rycker det vitt och/eller så blir det gegga i oljan.

Mvh/ Adde
av catinsho
Snabba svar!
Jo, jag hoppas att det är slangen som är sliten. Köpte slang på OK igår, men trots att de tittade i katalogen så fick jag fel. Blir Mekonomen idag.

Tack för svaret/Cat
av Addekarlsson
Blir snabba svar när jag sitter på jobbet och har tråkigt. :wink:

Att titta i en katalog är inget jag nöjer mig med. Jag jämför bilden i katalogen med verkligheten, så ser man snabbt om det är rätt eller fel. :D
Fått fel saker alldeles för många gånger, när man tittat i kataloger. :D

Mvh/ Adde
av 940-ägaren
Jag sitter nu med topplocket på hallgolvet.

Två av fyra vattenkanaler till den första cylinderna (sett från sidan av motorn där fläkten sitter) är igenmurade.

En av tre vattenkanaler till den andra cylindern är igenmurad.

En av tre vattenkanaler till den tredje cylindern är igenmurad.

Sedan på den sidan av motorn där fördelardosan sitter så är det två "extra" kanaler som jag inte vet om det egentligen är några vattenkanaler (de har en annan form och sitter annorlunda än de andra), de är i alla fall också igenmurade.

Kan någon verifiera att det verkligen ska vara 4 kanaler till cyl 1, 3 till cyl 2, 3 till cyl 3, 3 till cyl 4. Och om det är vattenkanaler som behöver filas upp - de två som sitter längst mot fördelardosesidan av motorn.

Jag vore tacksam för en kommentar!

/940-ägaren

Brembo skivor med belägg från Ferodo ru[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]