Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 940turbo
Har precis luftat hela systemet (med begagnad huvudbromscylinder) och pedalen blev stum när motorn av (ej haft möjlighet starta eller ens rulla den).
Så långt verkar allt bra väl ?

Vet att höger fram ok går kolvarna segt på, visst ta ett ok på skroten säger säkert en del, men kul att hitta bendix 1 slangs ok :mrgreen: ? lycka till.

Så hur enklast göra vid, packningarna är slut, men nu när bromsarna funkar,går det byta packningarna utan ta bort kolvarna eller måste skilja oket från bilen och pyssla med det någon annanstans?

Bakoket som är slut bytar jag med ett från returbilen, finns ju i överflöd.
Användarvisningsbild
av erikn
Jag tänkte skriva

Köp nytt på Biltema, kostar ca 500 kr.

men det är Girling. Bendix vet jag inte om det finns.
Användarvisningsbild
av Ravi
940turbo skrev:nej finns inte, finns knappt fabriksrenoverade bendix 1 kolv...
Köp renoverings sats! Blås ut kolven rengör event slipa lite med fint 1000 papper ! Montera de nya sakerna i med kolv :)
Användarvisningsbild
av päpplet
Du kan trampa ut kolvarna med pedalen, går den ena kolven tyngre än den andra får du hålla emot med en tving eller liknande men det går. Jag brukar alltid "renovera" oken på plats för att slippa krångla med bromsslangar.
Sätt en bräda eller liknande mot bromspedalen så den är lätt nertrampad så rinner inte all olja ur heller
Användarvisningsbild
av Vojje
940turbo skrev:hur jobbiga är dem att få i igen då?
Kolven är inget problem att peta in igen men skyddsdamasken kan vara petig. Säskilt i ett hjulhus.
Köpa en tidig XC90?

Så länge du med jämna mellanrum k&[…]

emblemwraps -crome delete

Ngn som använt dessa och som kan säga bu[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni?? ser inga bilder?

Felkod ecm-2520

Jag har alltid kört med Biltemafilter och har[…]