Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av DLS
Jag har en 940s som saknar eluppvärmda backspeglar men när jag tog bort knappen för uppvärmningen av bakrutan så upptänkte jag att det fanns en kontakt till bakom som satt ihop tejpad med kontakten till bakrutan, är det fördraget för eluppvärmda backspeglar original i volvon så det enda jag behöver byta är knappen o backspeglarna?

Eller vad är den extra kontakten till för annars?
Jag vet inte, och har ingen 940, men har funderat som du. På min 245 som jag hade tidigare upptäckte jag att det finns kablar i fästet till backspegeln. Kolla på din där man ser lite i skarven om du ser några kablar.
Min bil var helt "manuell", inga elhissar i rutorna, inget centrallås, inga elmanövrerade backspeglar, inga eluppvärmda backspeglar. Trots det fanns det en kabel.
Du behöver förmodligen ett schema för just din bil, alltså beställningen där det framgår hur den blev utrustad vid tillverkningen. Börja att fråga en Volvohandlare. Man tycker att uppgifterna måste finnas i någon databas. Chassienummer och registreringsnummer är helt säkert viktiga i sammanhanget.

Jag kan tillägga att för många år sedan hade jag en jobbarkompis som satte ett par effektmotstånd i backspeglarna på sin Volvo 144. Det gick utan problem.
RÅdlös, det lät mysko, kablarna när man har Elspeglar går ju där vajrarna för justering av manuell spegel går, så det kan inte sitta nån kabel där. Har haft dom flesta årsmodeller av speglar och aldrig sett nåt sånt.
av DLS
Ingen annan som vet vad kontakten kan vara till annars?
Jag får luska vidare :)
Vore skönt med eluppvärmda speglar, behöver inte vara eljusterbara bara uppvärmda.
Saknar min gamla SE där lite.
Tills vidare så tar jag ström från den kontakten till laddtrycksmätaren
Nu ska det ut o monteras 3" system :)
Elpriset

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sydsverige[…]

Nu har jag fått uppdateringen till min V90[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" och[…]

Köpa en tidig XC90?

Så länge du med jämna mellanrum k&[…]