Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av palan
hej, har äntligen fått igång min volvo 740 men nu laddar den inte. en bekant säger att det är laddningsregulatorn men hur byter man den?
av sicnarf
Bak på generatorn sitter ladd regulatorn fast i generatorn med 2 skruvar. Bara ta loss dem och dra ut den och stoppa i den nya som kostar 109 kr på Biltema. Men kolla så batteri laddlampan på instrumentet lyser vid start annars kommer inte laddningen igång under körningen.
av Rådlös
Det är fullt riktigt som sicnarf skriver, men om du är oerfaren så kan du få några tips. Titta först på den här bilden: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... -63311009/
Då förstår du lite mer. Du ser dom två kolstavarna som sticker upp. Dom är fjädrande och skall trycka mot kollektorn inne i generatorn. Det är som två "hjul" som snurrar där inne. Dom bildar som ett litet trappsteg och det kan vara svårt att få kolen att "kliva upp" på trappstegen. Därför kan du ha hjälp av en liten kartongbit eller lite styvare plastskiva. Den skall fungera ungefär som ett skohorn så att du får in regulatorn och kolen på plats.
Och tycker du att det är svår nog innan du har öppnat generatorn, så kan det vara ett gott råd att ta loss den helt och jobba med den på en bänk. Det är inte svårt att lossa den och sätta dit den igen.
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag brukat hålla de inne med en liten radiomejsel när jag monterar nya . Sen är det bara dra bort mejseln när de är på platts. :D
av umekille
Biltema säljer också ersättningseneratorer för runt
tusenlappen om den gamla e helt sönder...det enda då
som behövs på biltemas är att byta en chassieskruv mot en längre
med 2-muttrar på och emellan den yttre muttern o skruvskallen
sätter du fast jordkabeln för den är lite för kort.
S40 1.8f ac problem

Hade beställt helt fel del, motorkylare ist&a[…]

Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]