Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av danwer
Jag vill ha lite mera dragförmåga (Husvagn) till min 945á-97 men helst också få lägre förbrukning av bensin, då finns ett ekotrim 155 hk med lite mera Nm och 175 hk alt.med ännu mera Nm samt dessutom ca: 200 hk och ytterligare Nm. Det sista har jag hört ökar förbr. radikalt men hur är det med 175 hk alternativet tro, nå´n som har erfarenhet/kunskap om detta ?
Användarvisningsbild
av ThaSaint
Generellt sett är det så, att ju mer man har att 'åka' med, ju tyngre blir högerfoten.
Oftast detta som påverkar bränsleförbrukningen.

bra/billigt chip hittar du t.ex hos vikingchip.com

//Erik
Användarvisningsbild
av danwer
Tack för svar ThaSaint, men om man leker med tanken att jag klarar att inte "leka" med krafterna utan mest behöver vridet för att få en starkare motor som inte behöver arbeta så hårt för att dra en 1500 kg´s husvagn tjänar jag då på 155 hk alternativet mot t.ex. 200 hk alternativet, hoppas du förstår mitt luddiga resonemang för visst vill jag ha 200 hk men inte till priset av en förbrukning på över 2 lit/mil vid vanlig körning med en aning bus i sinnet.

Idagsläget drar den 1.75 med husvagnen efter med en hastighet runt 90 km/h och nå´n omkörning då det är nödvändigt för att inte bli hängande efter alla som är på sightsing ipå vägarna , jag vill komma fram och vill kunna ligga runt 90 km/h som jag gjorde med vår 964á 3,0 förut.
Utan vagnen tar den nu ca: 1,1 lit/ mil.
Användarvisningsbild
av ThaSaint
Jadå, grejen är väl, förenklat, att för att få starkare motor, så behöver du
mer laddtryck. Det är ungefär det som gör hela effekten, på en tubomotor.
och ju högre ladd, ju mer bränsleförbrukning.

Man kan såklart laborera lite, din bil har en T-kamaxel originalmonterad.
Den gör motorn stark från låga varv, och det gör den mycket bra, men efter 4000rpm
är en B230FT rätt så 'död'. Då kan man fundera på kamaxelbyte om man vill ha en annan karaktör på motorn.
Jag har VX3 i min B230FK, det gör motorn betydligt svagare på lågvarv,
men den komemr till liv ungefär runt 2200-2500rpm när laddtrycket börjar trycka på.

Så beroende på när du vill ha kraften kanske ett kamaxelval är att fundera på åxå.

//Erik
Användarvisningsbild
av enpc
Mitt tips är att montera ett Feritta sportsystem. Den blir mkt starkare på låga varv samt att turbon laddar längre. Bränslefrbrukningen blir även lägre. Dessutom får du livstidsgarati på systemet. (RO)

Mvh

Patric
Användarvisningsbild
av Skärmflyg
Jag har köpt en chippad 945-96 ´LTT med 2.5tums system. Vet inte vad för chipp som sitter i men den går väldigt bra!
(Fantastisk att dra husvagn med)
Bilen drar strax äver litern utan vagn och det spelar ingen roll hur jag kör.
Tex körde jag över 100 mil i helgen utan att bränsleförbrukningen sjönk nämnvärt. Detta har jag aldrig varit med om tidigare. Jag brukar få ner förbrukningren mellan 1-2 dl/mil på såna kärningar.

Beror detta på att Turbon laddar hela tiden när man ligger och kör över 100 km/h (Bilen känns väldigt pigg även i höga farter)

:???:
av ramviksrille
Skärmflyg skrev:Jag har köpt en chippad 945-96 ´LTT med 2.5tums system. Vet inte vad för chipp som sitter i men den går väldigt bra!
(Fantastisk att dra husvagn med)
Bilen drar strax äver litern utan vagn och det spelar ingen roll hur jag kör.
Tex körde jag över 100 mil i helgen utan att bränsleförbrukningen sjönk nämnvärt. Detta har jag aldrig varit med om tidigare. Jag brukar få ner förbrukningren mellan 1-2 dl/mil på såna kärningar.

Beror detta på att Turbon laddar hela tiden när man ligger och kör över 100 km/h (Bilen känns väldigt pigg även i höga farter)

:???:
Det är samma med min -97a ltt. innan jag monterade chip o pysventil (enda som är gjort) så varierade bränsleförbrukningen mer, när sambon körde kunde den gå på runt 0.8, även under alltså. när jag körde så mellan 0.85 och litern. Nu går den tamefan på 0.9 jämt. (om jag inte tokgasar)
Användarvisningsbild
av Skärmflyg
Är det ingen som har en aning om varför bränsleförbrukningen inte sjunker när man ligger och långkör? :roll:

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]