Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hjälp!
Jag är en mycket nöjd ägare till en Volvo 965 3,0 årsmodell 1996.
Problemet började för c:a ett halvt år sedan, att jag fick trycka in stickan i hålet 5-6 gånger innan immon släppte. Detta har sedan blivit sämre och sämre så nu är läget att 4-5 dagar fungerar stickan första gången för att nästa dag fungera först efter mellan 10 - 500 gånger och därefter vara o.k. igen. Jag har kommit försent till jobbet och sent hem från jobbet ett antal gånger p.g.a detta. (Den röda lysdioden går ej över till fast sken).
Jag har frågat Volvo, men dom har ingen aning om dessa gamla grejer. Jag skulle vilja koppla ur immon, men jag hittade bara en beskrivning för 850 och den är inte lika som 960. Immon har jag hittat, men inga kontaktblock för ev. bygling.
Om någon på forumet skulle kunna hjälpa mig med råd vore jag väldigt tacksam.
Jag vet inte hur det ser ut på 960, men på många andra bilar (t.ex. 850) finns en dum lösning med en kontakt mellan immobiliserenheten och "antennen". Den sortens kontaktstycke som tillverkaren valt lämpar sig inte för signalerna mellan immobiliser och antenn, och när det bildats ett litet lager oxid eller liknande störs funktionen. Så om det finns ett kontaktstycke där skulle jag prova att göra rent och motionera ordentligt.
Har försökt leta lite på nätet.
Relay 210/211. Use a jumperwire.
Jump pins 50E and 50 F at the socket position on the 210 side of the relay.

The relay itself is located in the lower central electrical unit which is inside of the car. It is mounted high on the inside of the firewall just below the main fusebox. It takes 3 T-25 Torx screws being removed (and some contortionism) to get the lower dash panel off and to get to the lower central electrical unit.

If you have a dealer nearby they can sell you a dummy 210 relay that has the jumper wire built in and it just plugs into the 210 socket position but I shudder to think of what they would charge for it.
Hoppas att ditt larm överenstämmer med denna.
sicnarf skrev:Har försökt leta lite på nätet.
Relay 210/211. Use a jumperwire.
Jump pins 50E and 50 F at the socket position on the 210 side of the relay.

The relay itself is located in the lower central electrical unit which is inside of the car. It is mounted high on the inside of the firewall just below the main fusebox. It takes 3 T-25 Torx screws being removed (and some contortionism) to get the lower dash panel off and to get to the lower central electrical unit.

If you have a dealer nearby they can sell you a dummy 210 relay that has the jumper wire built in and it just plugs into the 210 socket position but I shudder to think of what they would charge for it.
Hoppas att ditt larm överenstämmer med denna.
Det där är till fjärrlås larmet.
NilsO, jag var ute och tittade, de 5 trådarna från antennen går obrutna till Immon, kontakt endast bakom lysdioden och den har motionerats tidigare.
Felet är ju så intermittent så jag ser ingen logik alls i det. Jag tror urkoppling är enda lösningen eller skrota bilen, vilket jag inte vill.

sicnarf, SA4AQS har rätt, ditt spår är till fjärrlåslarmet.

Jag tar tacksamt emot fler förslag!
Hittade detta på samma ställe/Disabling immobilizer function
Note! First check that the other remote controls
work, and that the batteries are OK.
Note! If the alarm is activated and cannot be
deactivated, but the car has to be moved to a
repair shop for fault-tracing, the immobilizer
must be disabled.
Disabling the immobilizer (only if necessary).
1. Ignition off.
2. Disconnect control module (#C/F).
3a. Bridge alarm relay base #50E and #50F.
3b. Or use starter circuit P/N 3545333 in
control module relay base C.
The immobilizer is then disabled. (The start
function will not work.
Om även detta är fel så ber jag om ursäkt för besväret :-(
sicnarf, Jag tror även detta är fjärrlåslarmet, den byglingen har jag gjort vid ett tidigare tillfälle då jag hade problem med fjärrlåset.
Immon jag har problem med är en svart box med en bunt ingående svarta kablar utan märkning, fastkilad mellan kabelhärvorna vid ratten, även antennsignalen från hålet med röd lysdiod över går in där.
En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Du har soppa och pumparna går. Men har du br[…]