Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av christofferekstrand
Hej.

Nu är det så här att jag körde på isen igår och givetvis åkte in i en snödriva och bilen dog, och nu är bilen helt död. startar inte ens på startgas.
bilen det gäller är en volvo 745 -88 med b230f å LH2.2.
Är helt ny på att skruva volvo så vet inte riktigt vart jag ska börja.
av Rådlös
Du kan ju börja att kolla om du har bränsle och tändgnista. Det gör du enklast med att ta ur ett tändstift och kolla om det gnistrar. Nästa steg om du inte hittar något fel, är att använda startgasmetoden. Tänder den på startgas men stannar så fort gasen är slut, så har du fel på bränsletillförseln. Vet du att bränslet fungerar till 100% och den ändå inte tänder, så har du fel på tändningen.
Detta är dom två utgångslägena i felsökning. Prova dom och återkom. Det är för övrigt inget som gäller enbart Volvo. Detta gäller alla bilar.
av christofferekstrand
Rådlös skrev:Du kan ju börja att kolla om du har bränsle och tändgnista. Det gör du enklast med att ta ur ett tändstift och kolla om det gnistrar. Nästa steg om du inte hittar något fel, är att använda startgasmetoden. Tänder den på startgas men stannar så fort gasen är slut, så har du fel på bränsletillförseln. Vet du att bränslet fungerar till 100% och den ändå inte tänder, så har du fel på tändningen.
Detta är dom två utgångslägena i felsökning. Prova dom och återkom. Det är för övrigt inget som gäller enbart Volvo. Detta gäller alla bilar.
Har testat lite nu! men jag får inte fram något bränsle alls å ingen gnista. skruvade ur stiften å dom var inte blöta eller lukta bensin. skruvade även bort fördelaren och kollade men det såg bra ut. Så funderar på om det kan vara hallgivaren som spökar?
Användarvisningsbild
av Vojje
christofferekstrand skrev:Så funderar på om det kan vara hallgivaren som spökar?
Snödriva - Hallgivare

Låter som ett vettigt samband
av christofferekstrand
hittade felet förut! var varken soppa,tändning eller hallgivaren utan var kamremen som hade kuggat över ett helt gäng kugg! men nu går den igen dessutom bättre än innan med! :)
Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]

Felkod P24C6 Partikelsensor

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&a[…]