Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#722543
Har en 945:a från 92 där startmotorn har börjat fastnat vid start när det är kallt.
Köpte en Biltema startmotor men är lite ställd för det finns 2 st likadana han flatstiftkontakter på solenoiden och ingen märkning på startmotorn eller någon dokumentation med i kartongen.
Förstår inte varför för jag har bara en hon flatstiftkontakt från startnyckeln.

Q1 Är det någon som har löst det här tidigare med dubbla flatstiftkontakter på Biltemas solenoid?

Har kämpat i helgen med att få bort den gamla startmotorn.
Den undre 18 mm bulten fick jag bort efter att ha läst lite tips på forumet; lyfte upp bilen för att angripa underifrån, kom åt att knacka till på nedre bulten med en hammare och sedan lyckades jag att få in en fast 18 mm nyckel "baklänges" så att jag kunde få rejält kraft mha en kofot mot den fasta nyckeln.
Har sedan under flera timmar försökt att få loss övre bulten mha fast 6 kantig hylsa och flera förlängare akterut, fick lånat ett extra långt handtag.
Har gett upp för med "knutväxel" på stången satt hylsan perfekt men korset gick sönder och med flera raka förlängare ihopkopplade fick jag inte bra fäste hylsa-övre bult, den gled av så nu har jag återmonterat det jag tog loss.

Den övre bulten kanske går att få loss ovanifrån om jag gräver bland slangar mm, dock har jag idag ingen fast ringnyckel utan böj, Mekonomen hade ingen 18 mm startmotornyckel.

Q2 Ni som har bytt startmotor på tex 940 hur fick ni loss övre bulten?

/Stefan
Senast redigerad av 1 adbsos, redigerad totalt 0 gånger.
#722545
Q2 - jag hade loss den bulten för endast några dagar sedan i samband med att växellådan skulle ner, så jag tror jag hängde bort slavcylindern för bättre åtkomlighet först. Det går att ta bulten underifrån eller ovanifrån, det är en smaksak. Jag använde en vanlig ringnyckel och tog på ett 20 cm rör som förlängare och smällde sen till hårt, sedan kunde jag skruva ut den för hand i princip. Kan vara så att någon använt rikligt med loctite där tidigare, men det skall inte vara knepigare än den undre bulten i alla fall.
#722604
De må vara vanligt men det hade inte skadat om det fanns med dokumentation typ "50" märkning på rätt flatstift bara för att förebygga onödiga funderingar. Vad hade det kostat om den lösa papperslappen i lådan hade med en märkning tex koppla in "50" kabeln till flatstiftet med en synlig lödning inifrån solenoiden.

Mätte mha multiinstrument och kollade Volvos elschema, såg risker med att chansa när det gäller inkopplingen så jag vill få klara besked.

Ringde kundservice Biltema om # 63-631, kopplades ganska snart om till butiken som sedan kopplade vidare till någon backoffice funktion "motorservice" där jag hamnade på vänt i 15 minuter medans de pratade i bakgrunden........
Type Bosch PMGR, 12 volt, 1.4 kW,

"Motorservice" killen visste inte men skall ha kredit för att han undersökte och ringde tillbaka, svaret var att koppla in kabeln från startnyckeln till flatstiftet med den synliga lödningen.

Kvarstår att testa om det går att komma åt övre bulten ovanifrån, det är mycket tight och jag har några extra slangar för bensinvärmaren så det går inte att se bultskallen men fingrarna kan känna den:-)
Senast redigerad av 1 adbsos, redigerad totalt 0 gånger.
#722893
Igår så mätte jag
*Flatstiftet som har en synlig lödning hade nästan noll ohm gentemot jord och dito till "30" anslutningen (M8 anslutning för batteriet).

*Flatstiftet utan synlig lödning hade hög resistans gentemot jord och övriga anslutningar, typ ingen kontakt.

Mtp Resistans =Spänning/Strömstyrkan är det nog svårt att mäta så små resistanser med billiga multiinstrument, ni mer erfarna testar kanske mha startkablar utan att våndas:-)

Tack för tipset om "Kallstartfunktion" vilket var något nytt för mig.

Har testat mha startkablar och svaret från Biltema stämmer, flatstift med synlig lödning skall kopplas till startnyckeln, kabel 50.
Flatstiftet utan lödning måste vara kallstartanslutningen och det hände inget då jag testa mha startkabel till jord och plus till stiftet.

Tack för elektriska och mekaniska tips.

/Stefan

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]