Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jaka
Hej!
Vad är det för pumpliknande sak som sitter till höger i färdriktningen nertill vid motorn på en 745:a (-87:a). Den drivs av remmen! Är det styrservopump eller vad?
Prpoblemet är att 745:an läcker vatten någonstansifrån och den läcker inte ved värmekran eller vid någon av kylvattenslangarna.
Den här pumpliknande saken som drivs av fläktremmen har en slanganslutning upptill och en stålrörsanslutning?
Vi ser att kylarvatten finns nere på plastkåpan under motorn och de enda slangar som går under motorn är just de salangar som går från denna pumpliknande grej.
Någon som vet vad det är för grej?
Användarvisningsbild
av lennarte
Det du menar är vattenpumpen som ser till att kylar vattnet cirkulerar runt i motorn. En ganska vanlig felkälla när det gäller vattenläckor på våra kära fortskaffningsmedel.

Mvh
Lennart
av jaka
Hej!
Nej! Inte vattenpumpen! Den sitter mitt på motorn och är bytt och läcker inte. Den "pumliknande grej" med remhjul jag pratar om sitter längst ner, till vänster när man öppnar motorhuven. Måste vara stryrservopumpen! Den har en hydraulslanganslutning och en kraftiga gummislang som ser ut som en vatten slang...men vad gör en gummislang där på styrservopumpen ...vattenslang kan det väl inte vara???
av NilsO
Det kan väl bara vara servopumpen? Den ena slangen går från hydraulvätskebehållaren och bär inget tryck, så den behöver ju inte nödvändigtvis vara så kraftig.
Användarvisningsbild
av lennarte
jaka skrev:Hej!
Nej! Inte vattenpumpen! Den sitter mitt på motorn och är bytt och läcker inte. Den "pumliknande grej" med remhjul jag pratar om sitter längst ner, till vänster när man öppnar motorhuven. Måste vara stryrservopumpen! Den har en hydraulslanganslutning och en kraftiga gummislang som ser ut som en vatten slang...men vad gör en gummislang där på styrservopumpen ...vattenslang kan det väl inte vara???
Det fanns förr bilar med en luftpump som pumpade i luft i ett puls-air liknande system.Trodde inte Volvo hade något sådant. Kan det vara en importbil? Servopumpen sitter till höger framifrån sett. Ett foto kanske?

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Ska vi försöka ta det från ett håll.
Från förarplatsen sett, framåt, sitter servopumpen till höger med ev AC-pump under servopumpen och generatorn över. Vattenpumpen sitter (som han skrev) ungefär mitt fram. Men det jaka frågar efter sitter alltså till höger om vattenpumpen, om ja har förstått det rätt. Det finns kanske varianter på detta, V6-an ser ju lite annorlunda ut, Jag har en 16V motor och den ser också lite annorlunda ut, Turbon har jag aldrig jobbat med så den kan ju också se annorlunda ut. Det vi pratar om nu är väl en "vanlig" B230, eller?

Mvh
Lennart
av jaka
Hej!
Det är servopumpen! Den sitter nertill till vänster när man öppnar huven och drivs av generatorremmen. Bilen har ingen AC.
Servopumpen har en anslutning med stålrör och en anslutning med en gummislang.
Att stålröret leder olja kan jag förstå men vad gör slangen? Den är ganska kraftig,ca 3cm diameter och den kan ju inte rimligtvis leda olja då den sitter fast med en vanlig slangklämma.
Motorn läcker alltså kylarvattnen någonstans...kan det vara från slangen från servopumpen???
av NilsO
Slangen leder olja till pumpen. Som sagt är det inget tryck på den sidan av pumpen, och den slangen brukar sitta med vanlig slangklämma. Mvh.
Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&[…]

Nya skärmarna

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=86&[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" oc[…]

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]