Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Killerax
Hej, har en 745 årsm 88B, b230F, ibland vägrar den starta, startmotorn klickar men sen händer det inget mer, ström i batteriet finns. Varje gång detta har hänt så Startar den alltid felfritt med starthjälp, startkabel jordas i mitt motorblock. Jordfel mellan startmotor/motor/chassie/batteri? Mätte up en gång, obleastat batteri 12,6-12,8 volt. Belastat med startförsök 10 volt. Finns inga felkoder och problem uppstår lite då å då oberoende av väder och temperatur. Snälla hjälp. Har inte testat än, men ska testa jorda mellen typ motorns lyftögla å -polen på batteriet nästa gång felet uppstår.
Och hjälp å råd uppskatas starkt.

Mvh Andreas
Användarvisningsbild
av lennarte
Belastat med startförsök 10 volt.
Hur gammalt är batteriet? 10 volt låter lite för ett friskt batteri, det bör nog inte sjunka under 11,5 volt i alla fall. Batteri äldre än 3 - 4 år som "krånglar" ska man nog byta för att vara på säkra sidan. Att det "klickar" i startmotorn tyder på att den får för lite ström, kan även vara fel på den. Kolen eller allmänt "kärv" så den trögar när det är kallt. Kolla med startkabeln monterad några dagar (hela titen) och se om du märker någon skillnad.

Mvh
Lennart
av Killerax
lennarte skrev:
Belastat med startförsök 10 volt.
Hur gammalt är batteriet? 10 volt låter lite för ett friskt batteri, det bör nog inte sjunka under 11,5 volt i alla fall. Batteri äldre än 3 - 4 år som "krånglar" ska man nog byta för att vara på säkra sidan. Att det "klickar" i startmotorn tyder på att den får för lite ström, kan även vara fel på den. Kolen eller allmänt "kärv" så den trögar när det är kallt. Kolla med startkabeln monterad några dagar (hela titen) och se om du märker någon skillnad.

Mvh
Lennart
Tackar, ska kolla. Den beter sig så här även vid några plus grader, har bankat på sondoiden vid ett par tillfällen utan resultat Batteriet är ett halvår gammalt. Och startmotorn funkar felfritt med startkablar kopplade + till + å hjälpbatteriets - till mitt motor(lyftöglan), drar den igång direkt som den ska, startar då lätt snabbt å felfritt, och av det så tyder det på att startmotorn funkar rätt bra, jag själv har nog snurrat in mig på jordfel, pga att att den startar med kablar så den kan inte vara plus kabeln till startmotorn,och jorden, ja med kabel från min lyftögla till hjälp batteri så får den ju "frisk och riktig jordpunkt" så jag ska testa som du sa några dagar med kabel mellan batteri å motorblock.
Mvh Andreas
av Killerax
sicnarf skrev:Är bilen strömlös när du vrider nyckeln så kan det vara tändplattan bakom tändningslåset.
Strömlös nej. Allt annat tänds upp å funkar korrekt.
av Killerax
Har kollat vidare på bilen, bilen startade fint idag körde till affären där stod den 10/15 min, sen vägrade starta, efter en 10 min till så startade den utan problem. Under tiden så bankade på sondoiden till startmotorn, mätte mellan batteri /motorblock, inget fel, kabelhandskarna till batteriet inget fel, belysning tändes som den skulle, just de ja, först så var det inget liv alls i startmotorn den klickade inte ens först, satte kabel mellan mororblock å batteri, ingen skillnad testade även med starthjälp med kablar hjälpte inte, belysning och allt tänds som det ska så tror inte det är tändplattan men jag är inte säker.
Någon som har fler tips å ideer?
Mvh Andreas
av sicnarf
Har du gjort rent alla jordpunkterna,speciellt de mellan batteri och motorn och mellan batteri och kaross balken som du misstänkte i början av tråden? Sitter alla kablarna fast ordentligt på startmotorn och generatorn?
Användarvisningsbild
av lennarte
sicnarf skrev:Har du gjort rent alla jordpunkterna,speciellt de mellan batteri och motorn och mellan batteri och kaross balken som du misstänkte i början av tråden? Sitter alla kablarna fast ordentligt på startmotorn och generatorn?
Har du kollat riktigt ordentligt en så enkel sak som att det är riktig ordentlig kontakt mellan batteripolerna och kabelskorna? Det är ett ofta förbisett fel.

Mvh
Lennart
av Killerax
sicnarf skrev:Har du gjort rent alla jordpunkterna,speciellt de mellan batteri och motorn och mellan batteri och kaross balken som du misstänkte i början av tråden? Sitter alla kablarna fast ordentligt på startmotorn och generatorn?
Jordningen är= batteri-kaross-motor
Jag gar testat koppla jord direkt mellan motor å batteri utan resultat.

Skorna har bra kontakt med polerna, har dragit pt dom extra hjälpte inte. Å vad jag än gjorde så inte ens ett klick från startmotorn innan, å sen bara sådär så funkade den, tänkte se om jag kunde få fram en annan, tändplatta, startmotor å ett annat start relä imon, jag kan få tag i de ganska billigt men det sitter på en bil så det blir kul å få loss. Men men, får se om bilen startar imon å om man kommer åt delarna märker vi. Kommer att ge uppdaterad info imorgon efter hur saker å ting beter sig.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jordningen är= batteri-kaross-motor
Jag gar testat koppla jord direkt mellan motor å batteri utan resultat.
Ursäkta min envishet om detta, men jag har varit med om det såå många gånger. När du kopplar mellan batteri och motor, är du absolut säker att det är riktig kontakt mellan batteri och kabelsko? När man sätter en startkabel på batteriet, sätter man ju den på batterikabelskon . Då vet man ju fortfarande inte om där är kontakt mellan batteriet och kabelskon. Startmotorn har ju "direktkontakt" mellan batterikabelskon och motorn, så länge inte den fungerar, är det inte lönt att "spekulera" i andra fel. Det kan ju vara andra fel på startmotorn än problem med kolen, om kransen på svänghjulet är väldigt sliten kan drevet i startmotorn hamna "kugg mot kugg" och då blir det "bara" ett klick och inte mer. Då kan man "rucka" på bilen med växel i, så brukar det fungera sedan, men detta fel är inte så vanligt.

Mvh
Lennart
Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&[…]

Nya skärmarna

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=86&[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" oc[…]

Hej min volvo 945 1991 b230f har börjat gasa […]