Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

940, -91, b230fb, m47
Jag rev ner växellådan för att undersöka kopplingsarmen pga. läckande slavcylinder (se tråd för några dagar sedan).
När lådan ändå var nere kändes det dumt att inte byta koppling.
Så jag bytte lamell, tryckplatta och urtampningslager och monterade allt igen. Men då få jag inte i några växlar!
Dem går att lägga i med motorn avstängd, men när den är igång får man inte i någon växel framåt och backen bara skrapar.
Jag satte lamellen åt samma håll som den gamla var monterad, om man kan säga så.

Vad har jag gjort för fel?

Nya kopplingen är från biltema, den gamla var volvo original.
Senast redigerad av 1 Jeppe940, redigerad totalt 0 gånger.
Eftersom du har "fått ihop" motor och växellåda är det ju centrerat nu, men var det "trögt" att spänna ihop? Du har kanske skadat lagret i svänghjulet? Om du hade vänt lamellen fel hade det "låtit j---ar" när du frikopplar, men du hade kunnat frikoppla.

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Lamellen centrerades med centreringsverktyg. Det var inte trögt att få ihop motor och låda, snarare tungt och knepigt innan axeln träffade rätt i lamellen. (Ensam med en domkraft och två pallbockar..)
Lagret där bakom däremot, bytte jag faktiskt inte. På vilket sätt skulle jag kunna ha skadat det?
Ingen smäll vid frikoppling.
Testade lamellen på splinsen i lådan innan montering, den gled på lätt.
´
av rid54
Kan det vara för mycket "dödgång" i utrampningsmekanismen (hydraul + tryckstång/arm), så att inte urkopplingen blir fullständig? Man kan testa genom att lägga i en växel, trrampa ur och försöka starta motorn. Om bilen rycker iväg så är det nåt rejält fel med urkopplingen, om det inte finns rktigt drag är det nog en justeringsfråga. Testet kräver fritt utrymme framför bilen... + att man inte får släppa nyckeln; man måste ju kunna stänga av!
Mvh
/RID
Kan det vara för mycket "dödgång" i utrampningsmekanismen (hydraul + tryckstång/arm)
Låt oss hoppas på detta då. Du har kollat så att du har "dragit fast" tryckplattan riktigt? den sitter på 3st styrpinnar och kan tröga på dom så den sitter lite skevt. Ibland kan man vid sliten koppling "fölänga livslängden" genom att kapa stången från slavcylindern. När kopplingen är "normalt " utsliten så "bottnar stången i slaven och kopplingen börjar slira. Kapar man då stången kan man "få ut" några mil till, men då räcker den inte till när kopplingen är ny. Jag har inget mått på hur lång den ska vara, någon annan kanske har?

Mvh
Lennart
Jag har inte luftat systemet, tycker att det borde vara tillräckligt med tryck då det fungerade med den gamla kopplingen. Jag testade nu att starta med växel i och kopplingen nertryckt, bilen vill röra sig en aning då. Släpper jag sedan upp kopplingen tar den så att säga direkt i botten. Kan ju hoppas på att felet ligger i själva urkopplingen. Skall se om jag kan lufta vid slavcylindern och se om det blir bättre. Känns inte alls lockande att plocka ner lådan igen.. Och angående tryckplattan så tyckte jag att jag fick den jämnt, dikt emot svänghjulet. Jag korsdrog alla skruvar knappt ett varv i taget.
Och angående tryckplattan så tyckte jag att jag fick den jämnt, dikt emot svänghjulet. Jag korsdrog alla skruvar knappt ett varv i taget.
Då är nog den biten ok. Kolla om du kan se genom gummit i kåpan (där armen går in) att armen verkligen sitter rätt. Fjädrarna som ska hålla fast armen har kanske kommit emellan. Kolla sedan om du kan trycka i frammåt på armen (så du trycker in kolven i slavcylindern. Kan du trycka in den där så kan du förlänga den en bit, men kolla väldigt noga att kopplingsarmen sitter rätt innan du gör något som man egentligen inte ska göra.Trycker du in urtampninglagret för långt, kan du skada tryckplattan och/eller lamellen. Eftersom du har haft problem med slavcylindern innan så är där ju något som inte stämmer. Sedan kan det ju vara så att huvudcylindern till kopplingen är "gammal och trött" och "glappet" i stången från huvudcylindern till pedalen är för stort så den inte trycker tillräckligt långt. Spelet (måste vara lite spel) ska vara max 3mm (ungefär). Låt oss hålla tummarna att det hjälper att "lufta". Har du möljighet att trycka ut oljan med luft, är det det bästa sätter om huvudcylindern är "trött" Det räcker med en cyckelpump, gäller bara att få det tätt i påfyllningshålet, öppna luftskruven, pumpa lätt (kolla så där är bromsvätska) och stäng luftskruven.

Mvh
Lennart

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]

Backljus

Backljus på nya bilar verkar mest ha funktio[…]

Volvo car UX

Uppgraderade igår och stör mig på[…]

Hej Precis skaffat en 2008 års v70. I den ha[…]