Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Norfolklinetolle
Tja, Har en 945 - 96. instrumentpanelen o klimanläggningen lös inte när jag starta bilen idag..
Testade dra ur säkringen o då lös de igen men p-ljus på höger sida slocknade..
Så me säkring i så slocknar instrumentpanelen o med säkring ur aå alocknar höger p-ljus :)

Vet inte riktigt vart ja ska felsöka..

MVH Tolle
av sicnarf
Är det mycket skit i säkringshållaren? Ärg och sånt? Gör/blås rent och spruta elontakt spray. Sen ska du kolla jord kontakten på inner skärmen på höger och vänster sida precis bakom huvud strålkastarna. Gör rent,ta bort ärg och spruta olja.
av Norfolklinetolle
sicnarf skrev:Är det mycket skit i säkringshållaren? Ärg och sånt? Gör/blås rent och spruta elontakt spray. Sen ska du kolla jord kontakten på inner skärmen på höger och vänster sida precis bakom huvud strålkastarna. Gör rent,ta bort ärg och spruta olja.
Hm kollade lite på de o blåste ur säkringshållaren, Sen när ja satte i säkringen funkade de i 5 sek sen slockna de igen typ..
Ja är inte riktigt säker på exakt va de jordkontakten sitter...
av umekille
Jag skulle kolla hur det står till med dragkulans eldosa
som första alternativ...salt o fukt kan ge de mest kufiska
krypströmmar i den som stör elsystemet i bilen.
Sen kan bakljusen också spela spratt...byte av glödlampor
och rengörning där samt glödlampsbyte i fram.Gamla glödlampor
kan fungera och se som nya ut men ge krypströmmar de också.
Edit: Hyrsläp där en förståsigpåare kopplat om i sladden för lyset
kan förstöra mycket på bilar också.
av FlaXoR
Norfolklinetolle skrev:Tja, Har en 945 - 96. instrumentpanelen o klimanläggningen lös inte när jag starta bilen idag..
Så me säkring i så slocknar instrumentpanelen o med säkring ur aå alocknar höger p-ljus :)

MVH Tolle
Exakt vilken säkring drog du ur? (Alltså nummer på säkringsplatsen)
Har en Volvo 940 turbo -95. Ingenting som ska lysa på instrumentpanelen samt värmevreden lyser. (Förutom då blinkers, heöljus samt varningslampor)
Om någon har någon ide får ni gärna skriva i min tråd "volvo 940 instrumentpanel"
av Norfolklinetolle
FlaXoR skrev:
Norfolklinetolle skrev:Tja, Har en 945 - 96. instrumentpanelen o klimanläggningen lös inte när jag starta bilen idag..

MVH Tolle
Har en Volvo 940 turbo -95. Ingenting som ska lysa på instrumentpanelen samt värmevreden lyser. (Förutom då blinkers, heöljus samt varningslampor)
Om någon har någon ide får ni gärna skriva i min tråd "volvo 940 instrumentpanel"
Drar ur säkring 22 :)
av FlaXoR
Norfolklinetolle skrev:
FlaXoR skrev:

MVH Tolle
Drar ur säkring 22 :)
Edit. Drog ner till bilen och drog ur säkring 22 men blev ingen skillnad i min bil :(

Ska gå ner till bileb nu på engång och titta ifall min instrumentpanel vill lysa om jag drar ur 22an. Tror dock inte problemet ligger där, utan snarare att min reostat är trasig :(
av Norfolklinetolle
Pillade lite kring jordkontakterna o bytte lampor i positionfram, Sen dess har de funkat fast nu lyser lampan som påvisar att en lampa är trasig ist :/ Alla lampor är hela :S Kan de ha ngt me släpvagnskontakten att göra elr ? :)

MVH T
av sicnarf
Ganska vanligt fel på 740 modellen. Inget du behöver oroa dig för om du inte vill. Själv har jag haft samma problem i 5 år och tröttnade på det då alla lampor var hela och tog en svarttejp bit över den lampan så jag slapp se den :-)
Bra koppling 300hk

Finns ju bilar som gått >50k utan ras, oc[…]

Volvo 740 AC?

Hej, undrar om detta betyder att min 740 har AC? […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Att silikontäta springorna runt dörrlist[…]

1: Bränslefilter 2: EGR 3: Bränsletryc[…]