Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Skriver i Detta forum eftersom jag har kollat en del på 740 men är inte så värst insatt i dem mer än att de är lite finare att åka i än 240.
För och nackdelar modellerna mellan?

Hur är de första modellerna (-85) rent hållbarhetsmässigt? hört om lågfriktionsmotorn (b230) som har lite problem med kolvbultar och lagringar. (har själv den motorn i min 240)
Hur är dieslarna?

Något uppenbart man skall passa sig för eller kolla extra noga på i karossen?
Hur är växellådor och bakaxlar?
Har hört att batterihållaren brukar rosta sönder helt. kanske inte är så farligt men de är ju nått man kan kolla på iaf :)

Fel eller oljud osv man inte ska vara rädd för? Tänker att man dissar en annars fin bil för skitfel (man tror är något allvarligt) när man ofta fixar mindre fel själv :)
Jag har ingen 740, men har "provkört" ett par stycken, hyrbilar oftast. Det är kanske "hugget som stucket" mellan 740 och 240 om man inte har speciella krav på det ena eller andra etc. etc.

Men jag skulle akta mig för en diesel. I alla fall av en sådan ålder. Dieslarna är i dagens läge överreklamerade. Det beror på flera orsaker. Skattelagstiftning, (O)miljötänkande, Lobbyverksamhet från fossilmaffian, Enkelriktade (och förmodligen duperade?) motorreportrar i massmedia.
Det är populärt med dieslar kort sagt, men det gäller bara nya bilar, yngre än 5 år och där man kör långt, helst i tjänsten. Uppåt 2000 mil om året.

Om någon försöker sälja en 25 år gammal dieselbil så beror det ju på att vederbörande vill helst av allt bli av med den så fort som möjligt. Om den vore så driftsäker och ekonomisk och outslitlig som det allt för ofta låter, så skulle det ju inte på något vis gå att komma över någon sådan bil.

Så satsa du på en vanlig bensin, 740 eller 240 om du bara skall ha den som en vardaglig alternativbil till hobbybilen som vi väl får kalla din nuvarande 240.
Batterihyllan och närmaste biten av hjulhuset brukar rosta, ja. Å andra sidan är det ju inte ett svårt ställe att svetsa (ingen inredning/etc behövs tas bort, lätt att komma åt, syns inte utifrån). Så om den enda rosten på bilen skulle råka vara precis där är det nog inget att hänga upp sig på.

Man ska kolla noga under en 700/900 – de kan se väldigt bra ut på utsidan men ändå vara bortom all räddning undertill. Men kanske vice versa också. Sen finns det ju vissa fördelar gentemot 245, t.ex. bakluckan.

Dieslarna brukar vara betydligt dyrare än bensinmodeller i motsvarande skick, och är överlag sällsynta. 940 såldes inte ens med dieselmotor i Sverige – de som finns här är importerade.
Får jag "slå ett slag" för "min" bil. Det är en 745 modell 88B. "B" står för att det är en 89-a som är såld innan årsskiftet 88 - 89 och därför inte har "den strängare" avgasreningslagen som kom 1989-01-01. Det är för övrigt samma bil som -89. Denna modell är dessutom den första med helgalvad kaross. Det syns i alla fall på min som är i gått skick trots totalt ointresse från min och förre ägaren (min svåger) att sköta om den. Nu har jag den "starkare" motorn B234F (dubbla kamaxlar och 4-ventilsteknik), men den "vanliga" B230F duger gott. Jag har haft lite problem med bensinförbrukningen, men efter många goda råd och idéer från detta forum är jag på god väg att lösa det. Annars är det "det vanliga" felen på dessa modeller som på alla andra bilar som har kommit upp i denna ålder, handbroms, spindelleder, spruckna bromsslangar. Rostskador är det "relativt" sällsynt med på -88B och framåt, men det finns bl.a i framvagnsstagens infästning i rambalken och tvärbalkarna under golvet fram.
Lycka till

Mvh
Lennart
då måste jag själv säga emot rådlös om det där med diesel, självklart ska du köra diesel. är ju mycket skönare att köra när man inte behöver varv för att dom ska orka, och i d24:an finns det massor av vrid redan på riktigt låga varv. däremot så är ju inte d24 kända för att vara stryktåliga som alla rödblockare är, kör man en d24 för varm eller varvar lite för mycket så knäcker man lätt toppen. men sköna motorer då dom går. sen är ju ljudet från en diesel 6 så sjukt skönt jämfört mot bensinare :wink:
tar gärna inga risker såsom att toppar brukar ge sig osv. den ska gå och fungera även om man råkar gasa lite för mycket en gång eller så :)
Har åkt diesel förut och dom är väldigt fina att köra men jag klarar mig utan då.... :/

Det är min far som är ute efter ett reservåk som jag får i uppgift att underhålla :) ja sa de måste bli en gammal volvo denna gången ;) Tanken är väll också att jag skall få ha den dom dagar jag skall byta låda och koppling, samt dom andra gånger man behöver..

Vi hadde en gammal lada niva 1600 förut men den brännde vi ventilerna på, körde sönder kylaren, förknasaren va snart bortom räddning, rosten var katastrof, avgassystemet slut, bromsok bortom räddning, växellådan va synkringar slut i, ingen servo, alla stötdämpare slut MEN sterion fungerade bra :lol:

Ahaa det visste jag aldrig. Jag har alltid bromsat[…]

Volvo car UX

Ofan det där har jag inte lagt märke til[…]

Har bytt de flesta delarna utefter kabelhärv[…]

Fel kategori här för din bil tyvärr[…]