Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av katjaB
Hej

Min man äger en 940 från 94 som håller på att skaka loss ordentligt i tummgång.
*S* kan säga att allt i bilen rör sig vilt då..

Någon som kan hjälpa mig att kanske komma på problemet?

Tackar
/Katja
Användarvisningsbild
av Rirojej
Men funkar den bra annars? Skulle ju kunna vara fel tomgångs varv men borde inte påverka så.. tycker jag annars motorkudde eller nåt sånt som lagt av :S
av katjaB
Rirojej skrev:Men funkar den bra annars? Skulle ju kunna vara fel tomgångs varv men borde inte påverka så.. tycker jag annars motorkudde eller nåt sånt som lagt av :S
enligt mannen min så har de fixat tomgången, men glömde fråga när.
sen dör bilen när han backar.. antar att dessa två sakerna hör ihopa..

motorkudde? vad är det?

/Katja
av Jimpiz
katjaB skrev:
Rirojej skrev:Men funkar den bra annars? Skulle ju kunna vara fel tomgångs varv men borde inte påverka så.. tycker jag annars motorkudde eller nåt sånt som lagt av :S
enligt mannen min så har de fixat tomgången, men glömde fråga när.
sen dör bilen när han backar.. antar att dessa två sakerna hör ihopa..

motorkudde? vad är det?

/Katja
en motorkudde är en kudde(man har flera) som man har runt motorn för att inte motorn ska ligga mot karossen och skava, det kan ha vart det som var felet. att den motorkudden var slut! Motorkuddarn ahar man för att dämpa vibrationer och oljud.
av katjaB
Jimpiz skrev:
en motorkudde är en kudde(man har flera) som man har runt motorn för att inte motorn ska ligga mot karossen och skava, det kan ha vart det som var felet. att den motorkudden var slut! Motorkuddarn ahar man för att dämpa vibrationer och oljud.
finns det något sätt att kolla detta på?
och hur i sånna fall..

Tackar..
av Jimpiz
katjaB skrev:
Jimpiz skrev:
finns det något sätt att kolla detta på?
och hur i sånna fall..

Tackar..
det vet jag inte.. dom sitter ju vid motorfästerna. vet du vart dom sitter hittar du motorkuddarna.. hehe.. för jag vet nämligen inte vart dom sitter :)
av Addekarlsson
En motorkudde sitter mellan framvagnsbalk och motor, för att hålla upp motorn i ett flexibelt läge, som motverkar vibrationer mm.
Stå på sidan av bilen, precis vid ett framhjul, titta rakt ner på sidan av motorn, så sitter där en cylindrisk gummikudde. Det är en motorkudde. Sitter en likadan på andra sidan motorn oxå, lixaså en på växellådan.

Har man en turbo kan det vara värmesköldar över kudden, men den sitter där ändå. :D

Hur enklast kolla en motorkudde? Enkelt. Ta tag i toppen och försök flytta motorn i sidled. Det ska inte gå att röra den mycket alls. Kan man i princip tippa över motorn, så är den kudden slut. Likaså ska dom inte "svampa" när man bryter motorn, för då är dom genomdränkta av olja och komemr snart gå sönder.

Mvh/ Adde

Brembo skivor med belägg från Ferodo ru[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]