Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej

Vår gamla 745 GLT 88B 16 valve har börjat krångla lite. Vid kallstart ligger tomgången runt 2000 varv för att sedan öka till nästa 3000 varv och sedan gå tillbaka till normalt när motorn blivit varm. Noterade nu att det är något som pyser ett tag efter det att man slagit av motorn då tomgången är så här hög. Rent spontant så misstänker jag att någon slang har gått sönder, men befinner mig just nu utan tillgång till verkstad.

Någon som har tips på vad jag skall börja kolla? Har just nu inte superkol på vart alla slangar går, så gärna om det går att peka ut misstänksamma slangar.

/ Lars
Har du kollat efter lösa,trasiga,spruckna luft slangar då i motorrummet? Såg du nåt som såg misstänksamt ut? Frågar för man kan inte peka ut nån speciell slang. Kan vara insugspackningen som är kass. Spraya start gas runt insuget när den går på tomgång och se om varvtalet ändras. Gör den det är packningen kass. Bytt till nytt då. Ganska vanlig fel. Du kan också plocka ut felkoder från felkodsdosan och se om det ger nåt. Kan vara tomgångsmotorn/ventilen som är kletig också,då behövs lite rengörning..
Från insuget går en ganska grov slang till bromsservot (den stora runda burken som sitter monterad som en enhet med bromsvätskebehållaren). Dels kan slangen läcka, men det kan också läcka i själva servot. Det senare kollas enklast genom att blockera flödet i slangen genom att klämma åt på den med en tång eller liknande medan motorn går. Ändras tomgången då trots att slangen i sig är tät läcker det i själva servot.

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]