Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av TourettesGuy
Ok,

Har haft min 965´a 3,0 -97 avställd ett halvår, och mitt nya batteri i den har frusit (och givetvis stendött) nu när jag ska ha igång den igen.
Har googlat runt lite och hittar som vanligt massa folk som tror sej vara proffs och jag inte ett dugg klokare på hur och om det går att få liv i mitt fina nästa helt oanvända batteri.
Någon som kan ge råd här och som vet om det går att bara köra med bilen ett tag(start med hjälp av startkablar). Provade igår i ca 1,5tim men visste inte att batteriet var fruset då... Eller är batteriet kanske helt förstört nu? Ska prova köra nu när det är helt upptinat.
Är det värt att ta ur batteriet och prova ladda ett stendött batteri med en 11Amp laddare? För klent?

Tacksamma för snabba enkla svar! :)
av umekille
Tycker du skall åka tillbaks där du köpte batteriet och
reklamera det på garantin...Ett nytt batteri skall inte frysa.
Tar det inte emot ström via bilens generator så är det trasigt.
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag hade tagit in det i värmen låta det tina sen satt på laddaren. Antingen fungerar det eller inte.
Kompisens bil som stått ute i 4 månader (stendöd) fick vi igång häromdagen genom ta in batteriet och ladda.
Kostar ju inget prova....
Tack för alla svar, klantigt att låta det bara stå så länge...men otroligt nog starta bilen hur fint som helt när batteriet tinat, trots jag körde med det fruset igår länge. Hade inte spruckit och som rd350 och fler här sa så starta bilen som vanligt med hjälp av lite värme!
:-)-)
av Rådlös
Det här skall kanske ses som nödåtgärder i ett akutläge med ett batteri som har lagt av i kylan. Men det är viktigt att veta att ett batteri är som vi människor, det trivs bäst i vanlig rumstemperatur, max ca 20°. Om det är varmare så går självurladdningen (som alltid finns där) mycket fortare och man kan förkorta livstiden på batterier genom att hålla dom för varmt.
Ett fulladdat och i övrigt friskt batteri tål kyla väldigt bra. Om man har t.ex ett batteri till hobbybilen, båten eller husvagnen, så är det en missgärning att ta in det i värmen under vintern. Det kan stå "källarsvalt" men skall underhållsladdas när det behövs.
Användarvisningsbild
av päpplet
Jag laddade upp ett tudorbatteri som varit helt tomt en hel sommar. Det funkade kanonbra MEN det laddar ur sig själv på några veckor om de inte används så konstant underhållsladdning är ett måste

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]