Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kampuggla
Hej allihopa!
Ska nu färdigställa varför jag tror kamremmen måste spännas eller att den har hoppat snett (jag vet inte hur man gör och behöver information!)

Körde motorväg och bilen började blöddra för att sedan dö, går inte att starta!
+relät fungerar
+pumpen går
+jag har gnista till tändstiften (köpte en sådan härlig penna på biltema som känner av om det är gnista)

-bilen har ett trasigt avgassystem, av ca en meter efter katten så ger ifrån sig "avgaspuffar" och detta är tydligen inte bra för tändplattan? jag är kanske helt ute och cyklar..
-Sitter sportluftfilter på
-Sprutade startgas in i filtret, bilen tände inte
-Tog bort filtret och sprutade en halv flaska startgas rakt in vid insuget, bilen tände inte ens

Jag hann alltså ha denna bil ett dygn efter köpoch sedan dog den, har inga papper på den men kan säga så här, den stora silvriga delen på motorn alltså insuget/förgasaren? ser helt ny ut, kamremmen ser helt ny ut, generatorn ser sprojlans fabriksny ut...
Bilen började blöddra och dog sedan, startmotorn går runt men bilen tänder inte..

HJÄLP mig! Är det kamremmen som hoppat snett eller något i den stilen?

Här är lite bilder på motorn om det nu skulle hjälpa:

https://picasaweb.google.com/1126036795 ... 6452633298
https://picasaweb.google.com/1126036795 ... 4084050690

Alla svar uppskattas :D tack på förhand!
av sicnarf
Sätt på original filter,sport filter kan ge massa problem har jag hört. Täta hålet i avgasystemet åtminstone för tillfället med avgasbandage eller nån pasta som du köper på Biltema/Mekonomen. Vad gav du för den förresten? Gjorde du en ordentlig provkörning och verkade den bra då? Jag frågar för att du i en tidigare tråd berättade att du fick motorfel/haveri redan på väg hem när du köpte bilen. Verkar som du blivit blåst här och förra ägaren bara sålt den för att bli kvitt problemet. Om du provkört en halvtimme eller så kanske du hade upptäckt fusket. När du sprutar startgas så spruta ett par sekunder bara annars kan bilen börja brinna. Det är farliga saker i den flaskan och du ska INTE spruta en halv flaska!!!!!!!!! Om varvräknaren inte rör på sig vid startförsök så kan det vara vevaxellägesgivaren som är paj. Men att du har gnista tyder på att det inte är det felet. Ditt fel är bränslereleterat. Har du BENSIN i tanken????? Fyll på med en 5-10 litersdunk och testa. Även om mätaren visar att det är bensin i tanken så kan den visa fel så fyll på.Kan vara att du fick minimal med bränsle i tanken när du köpte bilen och att du har kört slut på den. Men den tänder inte på startgas heller,så jag vet inte. Kanske du gör på felsätt,jag vet inte. Men testa fylla på med mera bensin. Sitter alla tändkablarna fast ordentligt på tändstiften? Tryck in dem ordentligt. Har du hittat vart de lösa slangarna gick som du skrev om i en tidigare tråd? Du hoppar och byter tråd så det är svårt att följa/hänga med. Men lycka till,detta är frusterande för dig med nyköpt bil.
av kampuggla
köpte bilen i torsdags, provkörde och allt verkade bra! Dagen efter var jag ute några timmar med den, sedan skulle jag åka en längre sträcka så jag tankade 30liter precis innan jag åkte ut på motorvägen, ca en kvart senare hände detta! Avgasystemet har inget hål, det är av. Förra ägaren är jag halvbekant med, han begärde 10.000 men jag lyckades få ner priser till 5000. Alla tändkablar sitter på plats, jag kollade dem igår. En annan teori, skulle det kunna vara så att luftmassemätaren är trasig och att den håller spjället stängda? Dock så borde gasen kunna tränga sig förbi detta men låter det som ett troligt fel?

Tack sicnarf!
av sicnarf
Har hört att sportfilter gjort att luftmassemätaren gått sönder. Så det kan vara så för dig och då tänder den ej. Volvo 7/940 har känsligt lmm. Kan du ta ut felkoder?
av sicnarf
Den är den grejen som finns på slangen från luftfiltret. Den mäter luften elektroniskt på nåt sätt som sugs in och reglerar bränslet. Det är lite hitech för oss amatörer.Är den kass så ger den fel värden. Googla på lmm 740/940 bilder så ser du vad det är. Du kan också gå in på laga.se,logga in med din reg nr och se hur den delen på din bil ser ut så kan du leta efter den delen i din bil sedan. Luftmassemätaren även kallad lmm alltså
Senast redigerad av 1 sicnarf, redigerad totalt 0 gånger.
av kampuggla
Okej tack! Finns det något sett för att se att denna del är trasig, så man inte köper en ny i onödan? Finns beggade från 150kr hittade jag!

Tack för svar :D
av rid54
Alltså, om jag tolkar inlägget rätt, så finns gnista men motorn tänder ej på startgas.... Det är suspekt! Det finns exempel på detta forum där remdrivhjulet på vevaxeln förskjutit sig så kamaxeln inte ligger i rätt läge. Det ser visserligen rätt ut med markeringarna, men vevaxeln har förskjutit sig i förhållande till markeringen (som sitter på remdrivhjulet...).

Kan du göra ett kompressionsprov? Du bör kanske också ta ur ett tändstift och lägga det på motorn och provstarta, så du ser att det verkligen finns en gnista. "Enkla" mätinstrument är just "enkla" och kan ge missvisaned indikeringar.
Mvh
/RID
av Rådlös
Om vi förutsätter att inga tändkablar är dåliga, så kan du ohmmäta tändspolen. Det ger tecken på om gnistan är dålig eller inte.
Koppla bort anslutningarna från tändspolen. (Kom ihåg hur dom satt) Ohmmät mellan ingången från fördelaren och anslutningen från tändlåset. Där skall du ha i storleksordningen 1 - 2 ohm. Sedan mäter du från samma anslutning, från tändningslåset och till utgången, på "burktändspolar" är det uppe på toppen där tändkabeln går iväg. Där skall du ha omkring 12 000 15 000 ohm eller mer. Inte mindre! Ligger du inom dom värdena så är det inget fel på din gnista.
Köpa en tidig XC90?

Så länge du med jämna mellanrum k&[…]

emblemwraps -crome delete

Ngn som använt dessa och som kan säga bu[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni?? ser inga bilder?

Felkod ecm-2520

Jag har alltid kört med Biltemafilter och har[…]