Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av surförtii
Hejsan, har en 740 glt med start problem, det började redan för ungefär en vecka sen, var ute och körde som vanligt en hel kväll sen skulle jag hämta en polare så stängde jag av bilen i ca 10 minuter sen när jag skulle starta så starta den ej, misstänkte direkt att det var bränslepumpsreläet då jag vet att detta är ett vanligt fel plus att jag haft en 740 innan där reläet också gav upp, hur som helst bytade reläet dagen efter till ett helt nytt från mekonomen och bilen starta utan problem och har gått som en klocka hela veckan, men nu en vecka efter så hände samma sak igen, stängde av bilen och den vägrade starta.

När jag vrider på tändningen så hörs ej huvudpumpen, så misstänker att reläet gått igen, ska prova att bygla kontakterna och se om den startar, om den nu skulle starta så är det ju garanterat reläet igen, så nu är min fråga varför skulle reläet gå sönder hela tiden???

Kan dock tillägga att det sitter en säkring på 30 ampere till bränslepumpen men det ska egentligen sitta en 25 amperes säkring, har inte provat att byta till en 25 amperes tror dock inte det löser problemet. vet inte om det kanske är så att det är nåt elfel så förra ägaren har satt en större säkring för att den inte ska bränna hela tiden men kan det isåfall vara det som gör att reläet går istället??? ?:-/

Kan även tillägga att mitt bromsljus ej fungerar då det verkar som om den oranga kabeln är klippt vet inte om det skulle kunna ha med att det blir överspänning i reläet till bränslepumpen eller att nån kabel från b.pumpen tar tjuvström vilket kanske leder till kortslutning eller nåt.

Tacksam för svar då jag ej blir klok på detta :|
av maskinfredrik
Prova byt boxen på passagerar sidan med en lika Dan nån vän nolla systemet startar den inte då och du har 12 v till tändspole så byt tändmodul är det inte det är det tändboxen under ratten har själv haft ett helvete med min glt 90 mvh
av maskinfredrik
Prova byt boxen på passagerar sidan med en lika Dan nån vän nolla systemet startar den inte då och du har 12 v till tändspole så byt tändmodul är det inte det är det tändboxen under ratten har själv haft ett helvete med min glt 90 mvh
av surförtii
Bilen fungerar igen :D bytte bränslepumpsrelä igen funka dock inte efter de så testade att byta spriddarrelä och då vakna den till liv igen, så vad kan orsaken vara att både b. relä och spriddar relä gått sönder inom loppet av en vecka????
Kan det vara så att det kan vara att jag haft öppet filter som bidragit till det hela?? bytte dock tillbaka till orginal idag då jag fick höra att lmm kan gå sönder med öppet filter.

Om det är kabelfel så vet jag inte om d[…]

Bromsar på S60

Det som jag tycker är konstigt är dels a[…]

Läckage koppling v70 II

Hej på er! Har precis lyckats lokalisera en[…]

Hej! Då var det min tur. Höger positio[…]