Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Enligt uppgifter "från annat håll" (jag har läst det någonstans), Är det remmen till balansaxlarna som går sönder först och "trasslar" in sig i den andra remmen och gör så kamremmen hoppar av. Vid senaste bytet (förre ägaren) sattes det inte dit balansremmen. Varken han eller jag har märkt att det skulle vibrera något mer än en vanlig B230 motor. Dock ska det ge upp emot 20 "hästar" mer. Det får andra som vet mer bedöma om det är rätt. Jag ska byta den till våren 8500 mil/7 år

Mvh
Lennart
Nexus skrev:30 hästar mera lät ju för bra vara sant. Tycker mig läst att balansrem är för motorerna som även används för marint bruk....
20 "hästar" skrev jag, men som sagt, jag vet inte. Det är dock ett antal kilo som ska dras runt "i onödan" om man ändå inte märker skillnaden. Om det ät främst för marint bruk, kan det ju göra större skillnad i alla fall på lägre varv. Kan säkert sänka tomgången bit för lättare växling. Kanske därför min tomgång hellre vill ligga på 900 istället för 800rpm. Den slipper ju "dra runt" en massa extra "skrot".
Hade en 745GLT -90, med 16v motorn. I mitt fall var det spännrullen till balansaxel remmen som sprack. Orginalet var i plast men numera är dom i metall, åtminstonde den som jag köpte. Värt att kontrollera om du skall byta remmar. Glöm inte att även byta bulten till vattenpumpens remskiva. Den är som standard av 8.8 kvalitet och kan gå av med den spänning som blir med en ny rem. Många har byt rem efter att renoverat toppen osv. för att åka på det igen efter ett par hundra mil när bulten går av.

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]