Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av dieseldoriz
Som sagt bytte koppling igår med resultat av att det börjar vibrerar till/blir oljud när jag gasar på och innan jag stannar bilen. på höga hastigheter är det inget problem. gamla kopplingen va sliten med resultat av att det börjat äta i svänghjulet. kan det spela roll? eller går det att sätta tryckplattan fel lr något liknande? har kollat kardan,den sitter som den ska
Användarvisningsbild
av lennarte
Har du konstaterat om det kommer från kopplingen eller om der är något som "bara" har kommit efter bytet? Om det är "utanför" kopplingen ligger nog fästet på främre avgasröret (mot växellådan) bra till hands för en gissning. Det har du ju haft borta nu och kanske inte fått tillbbaka riktigt. Det brukar skramla till just när man gasar. Jag tror inte det har med själva kopplingen att göra, utan det är något runt omkring. Kanske inuti katten? Slitet svänghjul kan inte föra något väsen av sig. Möjligtvis äventyra funktionen, men inte på många (normalkörda) mil än.

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
japp det kommer från låda/ koppling. växelspaken vibrerar-/rör sig lite när det inträffar. På svänghjulet va det urfräst av nitarna på lamellen som satt där. tänkte om det har nån betydelse
Användarvisningsbild
av lennarte
Om växelspaken vibrerar brukar det komma från kardanaxeln. Har du Hardy skiva? Den är det svårt att se på om den börjar bli dålig och (har jag för mig) kan vara "lite lurig" att få dit rätt. Om du drar handbromsen och "slirar" lite lätt på kopplingen, vibrerar det då? Eller der är bara när bilen "rör sig"? I första fallet kan det vara något i kopplingen. Tvättade du rent tryckplattan från rostskyddet? I andra fallet är det med all säkerhet kardanstången. I slitna (dock ej utslitna) kors kan nålarna hamna "i fel läge" och "tröga" lite i vissa lägen även om dom känns bra när man "känner" på dom. Om du har Hardyskiva, fettade du in tappen?

Mvh
Lennart
tryckplattan är ny. men den går väl inte att sätta fel? lite svårt att förklara felet men det känns ju i hela bilen när ja gasar på. men sen slutar det tills ja ska stanna. känns som om det vore nått som satt snett. gjorde rent allt innan jag satte dit nya grejjerna.
Användarvisningsbild
av lennarte
dieseldoriz skrev:tryckplattan är ny. men den går väl inte att sätta fel? lite svårt att förklara felet men det känns ju i hela bilen när ja gasar på. men sen slutar det tills ja ska stanna. känns som om det vore nått som satt snett. gjorde rent allt innan jag satte dit nya grejjerna.
Där brukar sitta 3st styrstift som "styr" tryckplattan rätt (sitter inte på alla svänghjul). Ibland kan det "tröga" på dom. Då kan tryckplattan lossna mad tiden, men det borde inte orsaka vibrationer. Om den inte har lossnat, förstås. Jar tror nog mer på Hardyskivan.

Mvh
Lennart
Läckage koppling v70 II

Iallafall på äldre V70 så g&arin[…]

Om det är kabelfel så vet jag inte om d[…]

Bromsar på S60

Det som jag tycker är konstigt är dels a[…]

Hej! Då var det min tur. Höger positio[…]