Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av christianmk2
Halloj.
skaffade mig en 744-89 häromdagen.

till en början gick den mycket hackit. så jag bytte lmm och då gick den nästan helt kanon!.
åkte en liten sväng och sen hem och parkerade. 2 timmar senare tänkte jag testa en sväng igen, då vägrar den gå ordentligt.
går starta men tomång på 300 ungefär. går absolut inte gasa dör direkt. så bytte lite saker
styrbox
tändkablar och rotor o fördelarlock
svänghjulsgivare

jag har inga felkoder om ja kollar.

sen lyser även alla varningslampor, men det beror nog på dålig jord??

nån som har någon aning och verkligen vill hjälpa mig vore jag super nöjd!

kände på bränslerelä. och de klickar ju till i det iaf, men kanske ska testa och byta ?

TACKSAM FÖR SVAR!
av sicnarf
Är du säker på att du inte får felkod? Att alla varningslampor lyser på instrumentpaneln kan vara dålig jord kontakt på generatorn eller bakom instrumenthuset. Ta och kolla alla jordpunkter på motorn och i karossen och vid innerskärmarna nedanför strålkastarna. Gör rent och smörja dem. Laddar generatorn som vanligt när den går förresten? Kolla med multimeter och mätt over batteripolerna när bilen är igång för den ska ladda 14v ca. Kan också vara kolen som är slut om den inte laddar rätt och som gör att alla lampor lyser.
Vad gäller tomgången så kolla om kamremmen ligger rätt. Byt bensinfiltret också om det ser gammalt och rostigt ut. Hur ser dina tändstift ut? Du byte tändkablar men sa inget om tändstiften så byt dem också. Spridar relä på kylbehållaren är också källa till mycket strul på dessa bilar. Sen kan du göra rent tomgångsmotorn också. Kolla för säkerhetsskull att alla luftslangar sitter fast ordentligt och alla tändkablar med och se om alla el kontakter är riktigt intryckta/kopplade. Byt luftfilter med.
av christianmk2
japp. fick 1.1.1 på både 2an o 6an

okej, men asså alla lampor lyser, även handbromslampan oså? ska kolla över jordpunkterna imorn och dra några nya.

får kolla kamremmen så den inte hoppat nån kugg, bilen har ändås stått ett par månader och inte bytt på länge, bränslefiltert har ja inte kikat får göra det också. stiften är fina!
men en sak ja tänkte på, va ute och lyssnade om bensinpumpen i tanken gick, men man hör inget surrande? kan det möjligen va den som är kass?

får kolla över allt mer imorgon!
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Bara en liten fundering, kan det vara så att du inte fått tillbaka något luftrör ordentligt när du bytt lmm? Tjuvluft mellan insug och lmm kan ju också göra att bilen dör direkt när man petar på gasen.

Hej! Då var det min tur. Höger positio[…]

Blir väl en till SAAB så småningo[…]

Att ersätta bensinen som säljs i Sverig[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat st[…]